16. Septembris 2008 /NR. 35 (540)
Skaidrojumi. Viedokļi
Alternatīvais strīdu risināšanas institūts administratīvajā procesā
1
Mg.iur.
Gatis Litvins
sabiedriskās politikas centra "Providus" jurists 

No Latvijas Republikas Satversmes1 89. panta izriet, ka valstij ir jānodrošina personas pamattiesību aizsardzība "tik efektīvi, cik iespējams".2 Mūsdienu apstākļos administratīvās tiesības un administratīvais process attīstās strauji, rodoties jauniem tiesību institūtiem. Lai padarītu efektīvāku nacionālo tiesību sistēmu, valstis savās nacionālajās tiesībās pārņem tām noderīgus citās valstīs eksistējošus tiesību institūtus. Līdz ar to globalizācijas tendences vērojamas ne tikai ekonomiskajās attiecībās, bet arī tiesību jomā. Jo īpaši līdzdalība starptautiskajās organizācijās, piemēram, Eiropas Padomē un Eiropas Savienībā, veicina dažādu jaunu un, iespējams, citās valstīs jau eksistējošu tiesību institūtu ieviešanu.

Šis raksts pieejams “Jurista Vārda” abonentiem

Lai lasītu šo rakstu tālāk, Tev jābūt žurnāla abonentam.

Esošos abonentus lūdzam autorizēties:

Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties lasītāju pulkam.
Iegūsi tūlītēju piekļuvi digitālajam saturam!

ABONĒT

Mēnesī - tikai 9,99 eiro; vēl izdevīgāks - gada abonements. Piedāvājam trīs abonementu veidus!

Abonentu ieguvumi:

  • Neierobežota pieeja arhīvam - 24 h/7
  • Vairāk nekā 16 000 rakstu un 1800 autoru
  • Visi tematiskie numuri un ikgadējie grāmatžurnāli
  • Personalizētās iespējas - piezīmes, citāti, mapes
ABONĒ 2022.GADAM!
Trīs iespējas Tavai izvēlei: mazais, vidējais un lielais abonements!
1 KOMENTĀRS
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
PIEVIENOT
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
andris
18. Septembris 2008 / 09:14
0
ATBILDĒT
Nepiekrītu tam ,ka tiesu namu atvēršana reģionos nedos savu efektu - nodrošinās sabiedrībai pieejamāku tiesu. Pašreizējā situācija, ka administratīvās lietas skata tikai Rīgā, ir gan neizdevīgi reģionā dzīvojošiem cilvēkiem, gan arī pašām iestādēm, jo jātēre resursi un laiks, lai nokļūtu uz tiesasēdi, kas dažreiz dažādu iemeslu dēļ vēļ tiek atcelta.

Runājot par mediāciju administratīvajā procesā, vēlos vērst uzmanību, ka lielākā daļa lietu administratīvajā tiesā nonāk,jo cilvēki nezina visas tiesību norma un līdzekļus , ko iestēde ir tiesīga piemērot vai tai jāpiemēro, konstatējot kādu problēmu vai regulējot kādu valsts vai pašvaldības noteikumu izpildi. Vienu no iespējām īstenot mediāciju iestādē, uzskatu, ka iestādēm vajadzētu veicināt tiesību normu un savas rīcības izskaidrošanu pietiekamā līmenī, lai saprātīgam cilvēkam būtu saprotams, kāpēc iestāde rīkojā tā un ne savādāk. Tāpat iestādei biežāk, it sevišķi VID lietā, būtu jāizskaidro nodokļu maksātājam piemērojamās negatīvās sankcijas, ja viņš nesadarbosies ar VID , lai noskaidrotu pašreizējo situāciju ar nodokļu maksājumiem no viņa puses. Mediāciju es uztveru vairāk ārpustiesas(pirmstiesas stadijā, nevis pašā tiesas procesā. Par administratīvā akta apturēšanu, pašreizējais APL nosaka, ka ar apstrīdēšanu vai pārsūdzēšanu administratīvais akts apturās automātiski, bet gadījumos, kad šo normu ierobežo speciālais likums, ir iespēja lūgt administratīva akta darbības apturēšanu. Jāņem vērā tas, ka ir sfēras, kurā praktiski administratīva akta apturēšana nav iespējama no valsts drošības viedokļa. Līdz ar šo uzskatu, ka jautājums par administratīvā akta apturēšanu nav jāsaista ar mediāciju administratīvajā procesā.
Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk.
komentēt
Pievienot rakstu mapē
Pievienot citātu mapei
Pievienot piezīmi rakstam
Drukāt
ienākt ar
JURISTA VĀRDS
Abonentiem! Ieiet šeit
GOOGLE
DRAUGIEM.LV
reģistrēties
autorizēties