Eiropas Komisija (turpmāk – Komisija) ir publicējusi “Vadlīnijas par aizliegtajām mākslīgā intelekta praksēm, kas noteiktas MI aktā” (turpmāk – Vadlīnijas), kas izstrādātas saskaņā ar 2024. gada 1. augustā spēkā stājušos Mākslīgā intelekta aktu (Regula (ES) 2024/1689) (turpmāk – MI akts). Vadlīnijas ir paredzētas, lai palielinātu juridisko skaidrību un sniegtu ieskatu Komisijas interpretācijā par aizliegumiem, kas noteikti MI akta 5. pantā – aizliegtas mākslīgā intelekta (turpmāk – MI) prakses ar mērķi nodrošināt konsekventu, efektīvu un vienotu 5. panta piemērošanu visā Eiropas Savienībā (turpmāk – ES). Svarīgi arī minēt, ka saistošas MI akta interpretācijas iespējas būs Eiropas Savienības Tiesai (turpmāk – EST), Un tomēr, lai gan Vadlīnijas nav obligāti saistošas, tās viennozīmīgi kalpos kā praktisks ceļvedis kompetentajām iestādēm, MI sistēmu nodrošinātājiem un citām iesaistītajām personām MI akta interpretācijā un attiecīgi arī biznesa prakses veidošanā.
Vienlaikus vadlīnijas vedina domāt par to, kā praksē no uzraugošo iestāžu puses tiks vērtēta atbildība par iespējamiem MI akta 5. panta pārkāpumiem. Vadlīnijās vērojama vēlme tiesību normu piemērošanas praksi salāgot ar biznesa vajadzībām un samērības principiem, dodot MI nodrošinātājiem un citiem MI sistēmu laišanā tirgū iesaistītajiem vietu saprātīgām kļūdām, par tām tos nesodot, tādā veidā veicinot biznesa pārliecību investēt un inovācijas īstenot tieši ES. Tomēr vērtējams, vai Vadlīnijas neveicinās tieši pretējo – nenoteiktību biznesa vidē, kas var novest pie investīciju un inovāciju realizācijas ārpus ES.
Šajā publikācijā pavisam īsi apskatīsim, kas ir aizliegtās MI prakses MI akta izpratnē, kā arī izvērtēsim potenciālos riskus Vadlīnijās, kas attiecināti uz šo prakšu un MI sistēmu nodrošinātāju atbildības robežu interpretāciju.
Aizliegtās MI prakses
Kā jau iepriekš norādīts, MI akta 5. pants regulē, kādas MI prakses ir aizliegtas ES. Saskaņā ar 5. pantu aizliegtās MI prakses ietver tādu MI sistēmu laišanu tirgū, nodošanu ekspluatācijā vai lietošanu, kas manipulē ar cilvēku uzvedību, izmantojot neapzinātus vai maldinošus paņēmienus, kas būtiski ietekmē personas spēju pieņemt informētus lēmumus, radot būtisku kaitējumu. Tas ietver arī MI sistēmas, kas izmanto cilvēku neaizsargātību, piemēram, vecuma vai invaliditātes dēļ, lai manipulētu ar viņu uzvedību, kā arī sistēmas, kas klasificē personas pēc sociālās uzvedības, radot nelabvēlīgu attieksmi pret konkrētajām personām. Turklāt aizliegta ir MI sistēmu laišana tirgū, nodošana ekspluatācijā vai lietošana, lai novērtētu personas risku izdarīt noziedzīgu nodarījumu, balstoties tikai uz profilēšanu, kā arī sejas atpazīšanas datubāzu veidošana, nemērķtiecīgi iegūstot sejas attēlus no interneta vai videonovērošanas sistēmām.
Aizliegta ir arī MI sistēmu laišana tirgū, nodošana ekspluatācijā vai lietošana emociju izsecināšanai darbavietā vai izglītības iestādēs, izņemot medicīniskus vai drošības iemeslus, un biometriskās kategorizācijas sistēmas, kas klasificē personas pēc biometriskajiem datiem, lai noteiktu viņu rasi, politiskos uzskatus, reliģiskos uzskatus vai seksuālo orientāciju.
Lai lasītu šo rakstu tālāk, Tev jābūt žurnāla abonentam.
Esošos abonentus lūdzam autorizēties:
Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties lasītāju pulkam.
Iegūsi tūlītēju piekļuvi digitālajam saturam!
Piedāvājam trīs abonementu veidus. Vienam lietotājam piemērotākais ir "Mazais" (3, 6 un 12 mēnešiem).
Abonentu ieguvumi:
Eseja „Jurista Vārda” Domnīcā – brīvas formas, apjomā un tēmā neierobežotas pārdomas, kas vērstas tiesiskas domas un prakses attīstības virzienā.
Tā ir iespēja piedalīties juristavards.lv satura veidošanā, rosinot diskusiju par redzēto, dzirdēto vai domās apcerēto.