3. Jūnijs 2025   •   NR. 22 (1392)
Skaidrojumi. Viedokļi
Bezpilota lidaparātu (dronu) regulējuma problemātika
Krišjānis Cercens
Zvērināta advokāta palīgs ZAB "Sorainen" 

Bezpilota lidaparātu daudzveidība karadarbības kontekstā

Pirms Krievijas iebrukuma Ukrainā par militārajiem bezpilota lidaparātiem valdīja izpratne kā par attālās kaujas līdzekļiem. Kara sākumā īpašu ievērību ieguva Ukrainas vienīgie lidmašīnas lieluma bezpilota lidaparāti Turcijā ražotie TB2 Bayraktar, tomēr dažu mēnešu laikā tie pazuda no uzmanības loka. Tā vietā, lai izmantotu miljonus eiro vērtos lielos bezpilota lidaparātus, Ukrainas kaujas laukos dinamiku sāka mainīt mazi, komerciālas izcelsmes, vienkāršas tehnoloģijas bezpilota lidaparāti, kas parādīja, ka arī mazi, viegli bezpilota lidaparāti var nodrošināt būtiskas taktiskas uzvaras.

Karš Ukrainā ir kļuvis par pirmo bezpilota lidaparātu karu, kurā abas puses ir izvietojušas tūkstošiem mazu bezpilota sistēmu, un tās ir kļuvušas par tādiem patēriņa objektiem kā lodes vai artilērijas lādiņi, kas tiek izvietoti ar mērķi ne tikai iznīcināt, bet arī traucēt un izsmelt pretinieka resursus. Gan Krievija, gan Ukraina izmanto visdažādākos bezpilota lidaparātus, sākot no izlūkošanas bezpilota lidaparātiem, beidzot ar granātu, bumbvedēju un nāvējošiem pašnāvnieku bezpilota lidaparātiem.

Mazāku bezpilota lidaparātu komercializācija ir mainījusi to, kā un kur militārie spēki iegādājas savu aprīkojumu. Lai gan bezpilota lidaparāti sākotnēji nāca no militārā sektora, mūsdienās bezpilota tehnoloģiju tendences nosaka tieši civilais sektors. Komerciālie bezpilota lidaparāti ir visdinamiskākā bezpilota lidaparātu klase, ko raksturo vislielākā lietotāju un pakalpojumu daudzveidība, pateicoties divējāda lietojuma dronu tehnoloģiju attīstībai, ekonomiskajām iespējām un regulējuma atvēršanai topošajā Eiropas kopējā bezpilota lidaparātu tirgū.

Eiropas Savienība (turpmāk – ES) jau ir veikusi būtiskus soļus bezpilota lidaparātu regulējumā ar Regulu 2019/947, kur galvenā uzmanība ir pievērsta ekspluatācijas prasībām un procedūrām (piemēram, operatora reģistrācija, tālvadības pilota sertifikāts utt.) un Regulu 2019/945, kas attiecas uz tehniskās sertifikācijas prasībām (piemēram, projektēšana, ražošana, apkope utt.) un darbībām trešās valstīs.

ABONĒ 2025.GADAM!
Trīs iespējas Tavai izvēlei: mazais, vidējais un lielais abonements!
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
komentēt
Pievienot rakstu mapē
Pievienot citātu mapei
Pievienot piezīmi rakstam
Drukāt
ienākt ar
JURISTA VĀRDS
Abonentiem! Ieiet šeit
GOOGLE
DRAUGIEM.LV
reģistrēties
autorizēties