29. Aprīlis 2025   •   NR. 17/18 (1387/1388)
Skaidrojumi. Viedokļi
Eiropas Savienības ierobežojošo pasākumu pārkāpumu apkarošanas uzlabošana Latvijā
Inga Reine
Eiropas Savienības Vispārējās tiesas tiesnese  
Linards Ābelīte
Tiesneses Ingas Reines juridiskais asistents 

Krievijas agresija pret Ukrainu ir radījusi bezprecedenta izaicinājumus pasaules tiesiskajai kārtībai. Eiropas Savienībai (turpmāk – ES) šis izaicinājums ir īpašs, jo konflikts notiek tieši pie tās robežām un rada nopietnus ekonomiskus, politiskus un tiesiskus izaicinājumus.

ES ierobežojošo pasākumu ģeogrāfiskais tvērums ir ļoti plašs, un ierobežojošie pasākumi saistībā ar Krievijas darbībām pret Ukrainu ir tikai daļa no kopējās bildes. Taču šobrīd tā ir visbūtiskākā daļa. Kopumā ES ir noteikti 36 ierobežojošo pasākumu režīmi, no kuriem 16 (44 %) ir saistīti ar Krievijas darbībām pret Ukrainu. Kopumā ES ir noteikusi 5222 individuālus ierobežojošos pasākumus pret fiziskām un juridiskām personām, no kuriem 2404 (46,04 %) ir saistībā ar Krievijas darbībām pret Ukrainu.1

Aptuveni 260 miljardi eiro Krievijas Centrālās bankas aktīvu ir arestēti vērtspapīru un skaidras naudas veidā G7 partneru jurisdikcijās, ES un Austrālijā, un vairāk nekā divas trešdaļas no tiem ir imobilizēti ES.2 Latvijā iesaldēti vairāk nekā 350 miljonus eiro vērti sankcijām pakļauto personu aktīvi.3

ES un tās dalībvalstis aktīvi piedalās diskusijā par jaunu instrumentu radīšanu cīņā ar agresorvalsti, tai skaitā ierobežojošo pasākumu apiešanas un pārkāpšanas kriminalizēšanu, līdzekļu konfiscēšanu, kā arī citu mehānismu radīšanu, kas ļautu kompensēt Krievijas agresijas rezultātā Ukrainai nodarītos zaudējumus.4 Pēc pēdējām Pasaules Bankas aplēsēm 2024. gada izskaņā, Krievijas agresijas rezultātā to apmērs tiek lēsts ap 500 miljardiem eiro.5 Lai arī sarunas par iespējamiem pamiera nosacījumiem kļūst regulārākas, maz ticams, ka tās realizēsies tuvākajā laikā.6

2022. gada 28. novembrī ES Padome pirmo reizi pēc Lisabonas līguma stāšanās spēkā ir lēmusi papildināt Līguma par Eiropas Savienības darbību (turpmāk – LESD) 83. panta 1. punkta otrajā daļā noteikto noziegumu sarakstu, tajā iekļaujot arī ES ierobežojošo pasākumu pārkāpumus un nododot noziedzīga nodarījuma definēšanu ES kompetencē.7 ES ieskatā, ierobežojošo pasākumu pārkāpumi ir īpaši smagi noziegumi, jo tie var radīt ilgstošus draudus starptautiskajam mieram un drošībai, apdraudēt demokrātijas, tiesiskuma un cilvēktiesību konsolidāciju un atbalstīšanu, kā arī radīt būtisku kaitējumu ekonomikai un videi.8

Secīgi ES likumdevēji pēc Eiropas Komisijas priekšlikuma9 2024. gada 24. aprīlī pieņēma Direktīvu (ES) 2024/1226 par noziedzīgu nodarījumu un sodu noteikšanu attiecībā uz Savienības ierobežojošo pasākumu pārkāpumiem10 (turpmāk – Direktīva), kas stājās spēkā 2024. gada 19. maijā. Transponējama līdz 2025. gada 20. maijam, Direktīva paredz minimālos noteikumus attiecībā uz noziedzīgu nodarījumu un sodu noteikšanu par ES ierobežojošo pasākumu pārkāpumiem, t.i., noziedzīgu nodarījumu definīciju tuvināšanu, efektīvu, atturošu un samērīgu soda veidu un apmēru nodrošināšanu, kā arī nacionālās un pārrobežu izmeklēšanas un kriminālvajāšanas veicināšanu.

ABONĒ 2025.GADAM!
Trīs iespējas Tavai izvēlei: mazais, vidējais un lielais abonements!
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
VĒL ŠAJĀ ŽURNĀLĀ
29. Aprīlis 2025   •   NR. 17/18 (1387/1388)
Karteļu kriminalizācija: pamatojums, pieredze un izaicinājumi
LASĪT E-ŽURNĀLU: Nr. 17/18 (1387/1388)
VĒL ŠAJĀ NOZARĒ
VĒL ŠAJĀ RUBRIKĀ
komentēt
Pievienot rakstu mapē
Pievienot citātu mapei
Pievienot piezīmi rakstam
Drukāt
ienākt ar
JURISTA VĀRDS
Abonentiem! Ieiet šeit
GOOGLE
DRAUGIEM.LV
reģistrēties
autorizēties