2. Septembris 2025   •   NR. 35 (1405)
Skaidrojumi. Viedokļi
Vai Latvijā pastāv talantīgo izglītojamo atbalsta sistēma
Tiesiskā regulējuma izaicinājumi un nepieciešamās pārmaiņas
Mg. oec., Mg. educ.
Aija Štrausa
 

Talantīgo izglītojamo atbalsta sistēmas izveide ir viena no mūsdienu izglītības sistēmas prioritātēm, jo tā ietekmē valsts konkurētspēju un nākotnes intelektuālo potenciālu. Tomēr jāatzīst, ka Latvijā šobrīd šāda sistēma nepastāv un faktiski ir tikai deklaratīvi iekļauta valsts politikas dokumentos. Kamēr izglītojamiem ar speciālām vajadzībām ir nodrošināta pietiekami skaidra juridiskā definīcija, identificēšanas procedūras un mērķēts finansējums, talantīgie izglītojamie paliek “neredzami” izglītības sistēmā. Šī situācija raisa jautājumu – vai valsts pietiekami ievēro Satversmes 112. pantā garantētās tiesības uz izglītību tvērumu pilnā apmērā?

Tādējādi raksta mērķis ir aktualizēt talantīgo izglītojamo atbalsta sistēmas attīstības iespējas Latvijā, identificējot galvenās problēmas un to cēloņus esošajā tiesiskajā regulējumā. Rakstā tiek analizēta pašreizējā situācija, kas liedz talantīgajiem izglītojamajiem piekļuvi kvalitatīvai un spējām atbilstošai izglītībai, salīdzinot to ar veiksmīgu starptautisko praksi. Raksta nobeigumā tiek piedāvāti risinājumi, kas aptver gan juridisko bāzi, gan praktiskās ieviešanas mehānismus, kas nodrošinātu vienlīdzīgas iespējas visiem izglītojamiem neatkarīgi no viņu dzīvesvietas vai sociālekonomiskā stāvokļa.

Praksē esošās situācijas raksturojums

Pašreizējā situācija Latvijā raksturojama ar vairākām savstarpēji saistītām būtiskām nepilnībām. Jēdziens “talantīgs izglītojamais” nav juridiski definēts nevienā normatīvajā aktā, radot neskaidrības par to, kas īsti tiek uzskatīts par talantīgu izglītojamo mūsdienu izglītības sistēmā. Šīs juridiskās definīcijas trūkuma dēļ nav izveidota arī vienota identificēšanas sistēma ar skaidriem kritērijiem un procedūrām talantīgo izglītojamo atpazīšanai, kas nozīmē, ka katras izglītības iestādes pieeja var būtiski atšķirties, radot nevienlīdzīgas iespējas dažādos Latvijas reģionos. Bez skaidras identificēšanas sistēmas nav iespējams nodrošināt mērķētu finansējumu, tāpēc izglītības iestādes spiestas nodrošināt atbalstu talantīgajiem izglītojamiem no pašvaldību budžeta līdzekļiem, kas bieži vien ir nepietiekami.

ABONĒ 2025.GADAM!
Trīs iespējas Tavai izvēlei: mazais, vidējais un lielais abonements!
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
VĒL ŠAJĀ ŽURNĀLĀ
VĒL ŠAJĀ NOZARĒ
VĒL ŠAJĀ RUBRIKĀ
komentēt
Pievienot rakstu mapē
Pievienot citātu mapei
Pievienot piezīmi rakstam
Drukāt
ienākt ar
JURISTA VĀRDS
Abonentiem! Ieiet šeit
GOOGLE
DRAUGIEM.LV
reģistrēties
autorizēties