28. Oktobris 2025   •   NR. 43 (1413)
Skaidrojumi. Viedokļi
Ceļš uz koplīgumu aptvēruma palielināšanu – realitāte vai ilūzija darba devēju skatījumā
Līna Gavare
Zvērināta advokāta palīdze,KPMG Law ZAB SIA vecākā juriste 

Šī raksta mērķis ir analizēt praktiskos apsvērumus no darba devēju skatpunkta, kas varētu veicināt vai kavēt koplīguma aptvēruma palielināšanu Latvijā.

2022. gada 19. oktobrī pieņemtā Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2022/2041 par adekvātām minimālajām algām Eiropas Savienībā (turpmāk – Minimālās algas direktīva)1 ir ne tikai instruments darba samaksas noteikšanai, bet arī pavērsiena punkts sociālā dialoga stiprināšanā visā Eiropā. Tās tvērums ir ievērojami plašāks, nekā tās nosaukums varētu likt noprast. Minimālās algas direktīva regulē likumā noteiktu minimālo algu adekvātumu un vienlaikus paredz pienākumu dalībvalstīm, kurās koplīgumu aptvērums ir zemāks par 80 %, nodrošināt koplīguma sarunu veicinošu nosacījumu ietvaru un izstrādāt rīcības plānu šādu sarunu veicināšanai.2 Šāda prasība balstās uz vienu no Minimālās algas direktīvas mērķiem – stiprināt adekvātu minimālo algu aizsardzību koplīguma sarunu ceļā.3 Turklāt atbilstoši 3. panta 3. punktam "koplīguma sarunas" ir sarunas, kas notiek starp darba devējiem un arodbiedrībām, atstājot darbinieku pilnvarotus pārstāvjus ārpus koplīguma sarunu tvēruma. Svarīgi gan atzīmēt, ka, lai dalībvalsts varētu demonstrēt, ka koplīgumu aptvērums pakāpeniski palielinās, nav obligāti nepieciešams nodrošināt, lai noslēgtie koplīgumi risinātu tieši algas jautājumus vai būtu noslēgti tieši ar arodbiedrībām. Tas ļauj rīcības plānam būt elastīgākam un pielāgotam nacionālajam kontekstam neatkarīgi no direktīvas mērķa.

Lai gan direktīva aktualizē valsts pienākumu veicināt koplīguma sarunas, šāds pienākums nav jauns. Darbinieka tiesības uz koplīgumu ir nostiprinātas vairākos starptautiska, Eiropas Savienības un nacionāla līmeņa cilvēktiesību dokumentos, tostarp Starptautiskās Darba organizācijas 1949. gada Konvencijā par tiesībām uz apvienošanos organizācijās un kolektīvo līgumu slēgšanu (C98), Eiropas Savienības Pamattiesību hartā un Latvijas Republikas Satversmē. Vienlaikus no šiem cilvēktiesību dokumentiem izriet dalībvalsts pienākums veicināt šādu pamattiesību ievērošanu.4 Šo pienākumu vēl vairāk pastiprina citas jaunākas direktīvas, piemēram, Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2023/970 (2023. gada 10. maijs) par to, lai ar darba samaksas pārredzamības un izpildes mehānismu stiprinātu to, kā tiek piemērots princips par vienādu darba samaksu vīriešiem un sievietēm par vienādu vai vienādi vērtīgu darbu,5 kā arī Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2024/2831 (2024. gada 23. oktobris) par darba nosacījumu uzlabošanu platformu darbā,6 kurās noteikts dalībvalstu pienākums veicināt un sekmēt koplīguma sarunu norisi.

ABONĒ 2026.GADAM!
Trīs iespējas Tavai izvēlei: mazais, vidējais un lielais abonements!
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
komentēt
Pievienot rakstu mapē
Pievienot citātu mapei
Pievienot piezīmi rakstam
Drukāt
ienākt ar
JURISTA VĀRDS
Abonentiem! Ieiet šeit
GOOGLE
DRAUGIEM.LV
reģistrēties
autorizēties