Ir pagājuši nedaudz vairāk kā trīs mēneši, kopš spēkā ir jaunais Būvniecības likums – likums, par kura kvalitāti un kapacitāti ir izteikti daudzi dažādi pieņēmumi un minējumi. Ir bijušas gan pozitīvas atsauksmes, gan kritiskas piezīmes, taču to, vai likums sasniegs likumdevēja noteikto mērķi, vērtēsim tikai pēc pāris gadiem, analizējot pastāvošo praksi un tiesas atziņas. Šobrīd varam teorētiski vērtēt ieviestos jauninājumus, to ietekmi uz būvniecības procesu un pieņemto lēmumu kvalitāti. Tāpēc šī raksta mērķis ir analizēt būvatļaujas īpašo nozīmi būvniecības procesā, kas būtiski atšķiras no līdzšinējās kārtības, kā arī piedāvāt risinājumus dažām konstatētajām problēmām.
Būvatļaujas vieta
Līdz 2014.gada 1.oktobrim būvatļauja bija lēmums, kas noslēdza dārgu un ilgstošu sagatavošanās procesu, kura ietvaros tapa būvprojekts. Tā adresātam (saņēmējam) deva tiesības uzsākt būvdarbus,[1] savukārt kaimiņiem un ikvienam sabiedrības loceklim ļāva nojaust plānotās būvniecības apjomus un izlemt par būvniecības tiesiskuma kontroles nepieciešamību. Saņemot šo dokumentu, visiem bija skaidrs – ir bijis plānošanas un arhitektūras uzdevums, ir izņemti tehniskie noteikumi, saskaņojumi, izstrādāts projekts un būvvalde ir pārliecinājusies, ka paredzētais būvniecības process ir tehniski un juridisku iespējams.
Arī judikatūrā ir nostiprinājusies atziņa, ka dokuments, kas dod tiesības uzsākt būvdarbus un rada tiesiskas sekas, ir būvatļauja. Visi līdz tam pieņemtie lēmumi ir starplēmumi. Piemēram, Augstākās tiesas Administratīvo lietu departaments 2006.gada 15.marta nolēmumā SKA-123 noteicis: „Ja plānošanas un arhitektūras uzdevums tiek izsniegts un tiek akceptēts būvprojekts, iesniedzējs var pretendēt uz būvatļaujas saņemšanu, kas dod tiesības uzsākt būvdarbus. Tādējādi būvprojekta akcepta atteikuma gadījumā minētais atteikums ir administratīvais akts (galīgais lēmums), bet būvprojekta akcepta gadījumā – starplēmums, kas pats par sevi nerada nekādas saistošas galīga rakstura tiesiskas sekas, proti, nedod tiesības uzsākt būvniecību. Minētā lēmuma tiesiskums var tikt izvērtēts būvatļaujas apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas gaitā. Pretēja tiesiskā regulējuma gadījumā (ja būvniecības procesā katrs no pieņemtajiem lēmumiem varētu tikt apstrīdēts un pārsūdzēts) būvniecības ieceres īstenošana būtu nesamērīgi laikietilpīga un faktiski neiespējama.”[2]
Pieņemot jauno Būvniecības likumu, Ekonomikas ministrija un likumdevējs izvēlējās piešķirt būvatļaujai jaunu vietu Būvniecības procesā, pārceļot to uz agrāku posmu jeb brīdi, kad tās adresātam ir diezgan vispārīgs priekšstats par to, kā būvēs iecerēto ēku. Turpmāk būvatļauja ir lēmums, kas tiek izdots uzreiz pēc tam, kad persona nodevusi būvieceres iesniegumu būvvaldē kopā ar projektu minimālā sastāvā, bez pienākuma saņemt plānošanas un arhitektūras uzdevumu.
Šīm izmaiņām ir vairāki iemesli.
Izvērtējot būvatļaujas vietu šodienas būvniecības procesā, var uzskatīt, ka tā ir plānošanas un arhitektūras uzdevuma un būvdarbu veikšanas atļaujas apvienojums.
No vienas puses, šāda pieeja, mainot būvatļaujas vietu procesā, dod sabiedrībai iespēju ļoti savlaicīgi uzzināt par plānoto būvniecību – par to, ko būvēs, cik augstu, platu un kur būve tiks novietota. Taču, no otras puses, būvatļauja un to pavadošie sākotnējie dokumenti nesniedz pilnīgu ieskatu iecerētajā būviecerē, jo trūkst, piemēram, tehniskā risinājuma sadaļas. Līdz ar to teorētiski var veidoties situācijas, kad iesniegtie dokumenti nav pietiekamā apjomā, lai sabiedrība un arī tiesa spētu izvērtēt būvniecības tiesiskumu.
Tāpat teorētiski pastāv iespēja, ka būvatļaujas izpildes brīdī, uzsākot projektēšanas un saskaņošanas procesu, būvniecības iecere var atšķirties no sākotnējās idejas, jo likumdevējs ir noteicis iespēju izdarīt izmaiņas paredzētajos risinājumos un būvvaldē iesniegtajos sākotnējos dokumentos. Personai, kurai izdota būvatļauja, var lūgt veikt izmaiņas būvprojektā attiecībā uz:
Izvērtējot iepriekš minēto likuma normu, jāsecina, ka likumdevējs ir izveidojis mehānismu sabiedrības (trešo personu) interešu aizsardzībai, nosakot atļautās robežas projekta izmaiņām un uzliekot pienākumu būvvaldēm izvērtēt izmaiņu ietekmi uz trešajām personām. Taču līdzšinējā pieredze liecina, ka būvvalžu kapacitāte nereti ir vāja, it īpaši mazajās pašvaldībās trūkst ekspertu, kas varētu vispusīgi novērtēt visus riskus, līdz ar to pastāv pamatotas bažas par normas piemērošanu praksē.
Ņemot vērā iepriekš minētos iemeslus, iecerētās būves kaimiņiem vai plašākai sabiedrībai varētu būt diezgan grūti un dažreiz pat neiespējami uzsākt administratīvo procesu par būvniecības tiesiskumu izvērtēšanu būvprojekta izstrādes stadijā, jo:
Būvatļaujas duālā daba
Saskaņā ar jauno regulējumu, būvatļauja ir administratīvais akts ar nosacījumiem būvniecības ieceres realizācijai dabā – projektēšanai un būvdarbiem.[5]
Būvatļauju izsniedz, ja:
Tātad būvatļauja ir lēmums, kas nostiprina tās saņēmēja jeb adresāta tiesības būvēt noteikto būvieceri, kā arī dod tiesības ikvienai personai vērsties iestādē un vēlāk tiesā ar lūgumu par būvatļaujas tiesiskuma kontroli. Taču, iedziļinoties būvatļaujas saturā, jāsecina, ka būvatļaujai ir divas daļas ar atšķirīgām tiesiskām sekām un ietekmi uz trešajām personām.
Kā jau iepriekš konstatēts, tieši būvatļauja jeb lēmums, kas ļauj uzsākt būvdarbus, ir uzskatāma kā administratīvais akts, kas rada saistošas galīga rakstura tiesiskās sekas un tādējādi pakļauta administratīvās tiesas kontrolei. Situācijā, kad būvatļaujas materiālās sekas (jeb tiesības veikt būvdarbus) iestājas krietni vēlāk par procesuālajām sekām (jeb tiesības apstrīdēt vai pārsūdzēt), līdzšinējā tiesu prakse vairs nebūs piemērojama jebšu nāksies to būtiski papildināt vai mainīt.
Ieteikumi situācijas uzlabošanai
Lai mazinātu prettiesiskās būvniecības iespējamību un nodrošinātu efektīvu sabiedrības interešu aizstāvību jau šodien, kad tiesu prakse par jauno būvniecības regulējumu vēl nav izveidojusies, par būvniecības nozari atbildīgām institūcijām būtu:
[1] Būvniecības likums (vecais) 1.panta 2.punkts. Pieejams: http://likumi.lv/doc.php?id=36531.
[2] Augstākās tiesas Administratīvo lietu departaments 2006.gada 15.marta nolēmumā SKA-123, [13] punkts. Pieejams: http://at.gov.lv/lv/judikatura/judikaturas-nolemumu-arhivs/senata-administrativo-lietu-departaments/hronologiska-seciba/2006-hronologiska-seciba/.
[3] Būvniecības likuma 16.panta 2.2 daļa. Pieejams: http://likumi.lv/doc.php?id=258572.
[4] Administratīvā procesa likuma 79.pants. Pieejams: http://likumi.lv/doc.php?id=55567.
[5] Būvniecības likuma 1.panta 1.punkts.
[6] Būvniecības likuma 15.panta 1.daļa
Eseja „Jurista Vārda” Domnīcā – brīvas formas, apjomā un tēmā neierobežotas pārdomas, kas vērstas tiesiskas domas un prakses attīstības virzienā.
Tā ir iespēja piedalīties juristavards.lv satura veidošanā, rosinot diskusiju par redzēto, dzirdēto vai domās apcerēto.