Satversmes tiesas 2. kolēģija 2022. gada 29. jūnijā ierosināja lietu „Par vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra 2022. gada 22. marta rīkojuma Nr. 1‑2/2224 „Par Rīgas domes 2021. gada 15. decembra saistošo noteikumu Nr. 103 „Rīgas teritorijas izmantošanas un apbūves saistošie noteikumi” darbības apturēšanu” atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 1. pantam, Eiropas vietējo pašvaldību hartas 4. panta ceturtajai daļai un 8. pantam, likuma „Par pašvaldībām” 49. panta pirmajai daļai un Teritorijas attīstības plānošanas likuma 27. panta trešajai daļai”.
Apstrīdētais akts
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra (turpmāk – ministrs) 2022. gada 22. marta rīkojums Nr. 1‑2/2224 „Par Rīgas domes 2021. gada 15. decembra saistošo noteikumu Nr. 103 „Rīgas teritorijas izmantošanas un apbūves saistošie noteikumi” darbības apturēšanu” (turpmāk – apstrīdētais akts).
Augstāka juridiska spēka norma
Latvijas Republikas Satversmes (turpmāk – Satversme) 1. pants: „Latvija ir neatkarīga demokrātiska republika.”
Eiropas vietējo pašvaldību hartas (turpmāk – Harta) 4. panta ceturtā daļa: “Vietējām varām piešķirtās pilnvaras parasti ir pilnīgas un ekskluzīvas. Cita, centrālā vai reģionālā vara, nedrīkst tās apstrīdēt vai ierobežot, izņemot gadījumus, kad tas paredzēts likumā.”
Hartas 8. pants regulē administratīvo pārraudzību pār vietējo varu darbību.
Likuma „Par pašvaldībām” 49. panta pirmā daļa noteic kārtību, kādā ministrs pieņem rīkojumu par domes izdoto saistošo noteikumu darbības apturēšanu.
Teritorijas attīstības plānošanas likuma 27. panta trešā daļa noteic kārtību, kādā ministrs izvērtē personu iesniegtos iesniegumus par vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu.
Lietas fakti
Lieta ierosināta pēc Rīgas domes pieteikuma. Ar apstrīdēto aktu ir apturēta Rīgas domes 2021. gada 15. decembra saistošo noteikumu Nr. 103 „Rīgas teritorijas izmantošanas un apbūves saistošie noteikumi”, ar kuriem tika apstiprināts Rīgas teritorijas plānojums, darbība.
Ministrs apstrīdētajā aktā norāda, ka šo saistošo noteikumu izstrādē ir konstatējamas vairākas nepilnības un tie neatbilst augstāka juridiska spēka tiesību normām. Savukārt Rīgas dome šādam ministra viedoklim nepiekrīt un lūdz izvērtēt apstrīdētā akta atbilstību Satversmes 1. pantam, Hartas 4. panta ceturtajai daļai un 8. pantam, likuma „Par pašvaldībām” 49. panta pirmajai daļai un Teritorijas attīstības plānošanas likuma 27. panta trešajai daļai.
Tiesas process
Satversmes tiesa ir uzaicinājusi amatpersonu, kas izdevusi apstrīdēto aktu, – vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministru – līdz 2022. gada 29. augustam iesniegt Satversmes tiesai atbildes rakstu ar lietas faktisko apstākļu izklāstu un juridisko pamatojumu.
Lietas sagatavošanas termiņš ir 2022. gada 29. novembris.
Par lietas izskatīšanas procesa veidu un datumu tiesa lemj pēc lietas sagatavošanas.
Lēmums par lietas ierosināšanu pieejams šeit.
Eseja „Jurista Vārda” Domnīcā – brīvas formas, apjomā un tēmā neierobežotas pārdomas, kas vērstas tiesiskas domas un prakses attīstības virzienā.
Tā ir iespēja piedalīties juristavards.lv satura veidošanā, rosinot diskusiju par redzēto, dzirdēto vai domās apcerēto.