23. Janvāris 2014 10:05
Jaunumi
Patērētāju kreditēšanas reklāma nedrīkst veicināt bezatbildīgu aizņemšanos

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) ir pieņēmis lēmumu, ar kuru AS "BIGBANK" īstenotā prakse, izplatot patērētāju kreditēšanas pakalpojumu reklāmu ar saukli „Tik vienkārši”, atzīta par profesionālai rūpībai neatbilstošu komercpraksi. Lai gan reklāmā minēts brīdinājums „aizņemies atbildīgi, izvērtējot nepieciešamību aizņemties”, PTAC secinājis, ka reklāmas kopējais saturs un tās pasniegšanas veids, informācija un noformējums vērtējams kā bezatbildīgas aizņemšanās veicinošs un varēja negatīvi ietekmēt patērētāju ekonomisko rīcību.

2013.gada 21.jūnijā PTAC uzsāka izvērtēt AS "BIGBANK" īstenotās komercprakses atbilstību normatīvajiem aktiem, izplatot kreditēšanas pakalpojumu reklāmu video formātā ar saukli „Tik vienkārši”. Reklāmas sižetos tiek salīdzināta darbojošos personu „Mārtiņa –– BIGBANK klienta” un „Kaspara – kaimiņa” ekonomiskā situācija, uzsverot atšķirības personāžu sadzīves precēs,  tehnikā, transportlīdzekļos, furnitūrā u.tml.

PTAC konstatēja, ka reklāmas vizuālais atspoguļojums un pasniegšanas veids rada iespaidu, ka patērētājam nav nepieciešams apsvērt un izvērtēt konkrētā kredīta nepieciešamību. Kredītsaistību uzņemšanās tiek uzsvērta kā iespēja nodrošināt ērtākus dzīves apstākļus, mudinot uz nepārdomātu lēmumu pieņemšanu, lai arī pēc savas būtības kredītsaistības ir viens no rūpīgākajiem un detalizēti izvērtējamiem saistību veidiem, kas ietver visu iespējamo un paredzamo risku un atbildības izvērtējamu un analīzi.

Tāpat atzīmējams, ka reklāmā atspoguļotās galvenā varoņa „Kaspara – kaimiņa” pozitīvās emocijas, saņemot kredītu no bankas, ļauj reklāmas iedarbības spēku padarīt vēl iespaidīgāku, jo tādējādi patērētāja atmiņā kredītsaistības asociējas ar ko vienkāršu, ērtu, pozitīvu, nevis ar ko tādu, kas prasa no patērētāja papildus izvērtēt kredītsaistību nopietnību un kredīta kā tāda nepieciešamību, kā arī izvērtēt spēju to atmaksāt. Patērētājam tiek radīts priekšstats, ka kredītsaistību uzņemšanās nav saistāma ar papildu riskiem un iespējamo atbildību par saistību neizpildes sekām.

Lai gan reklāmā ir iekļauts brīdinājums „aizņemies atbildīgi, izvērtējot nepieciešamību aizņemties”, minētais sauklis nenovērš sākotnēji patērētāja uztverē radušos priekšstatu par kredīta ātru un vienkāršu pieejamību un kredītsaistību uzņemšanās bezrūpību.

Nesen PTAC pieņēma lēmumu, ar kuru AS "BIGBAN"K piemērots naudassods 2800 EUR apmērā, jo, izplatot reklāmu, tā ir īstenojusi negodīgu komercpraksi – profesionālai rūpībai neatbilstošu komercpraksi, veicinot patērētāju bezatbildīgu aizņemšanos (aicinot patērētāju saņemt kredītu nepārdomāti vai neizvērtējot tā nepieciešamību). Norādām, ka AS "BIGBANK" vairs neizplata lēmumā norādītās reklāmas.

PTAC aicina reklāmas veidotājus un izplatītājus veidot patērētāju kreditēšanas reklāmu pārdomāti, ievērojot normatīvo aktu prasības. Lai atvieglotu sagatavot un piedāvāt patērētājiem normatīvajiem aktiem atbilstošas patērētāju kreditēšanas reklāmas un īstenot godīgu komercpraksi, PTAC aicina ievērot izstrādātās vadlīnijas "Godīgas komercprakses īstenošanai patērētāju kreditēšanas jomā", kas paredzētas patērētāju kreditēšanas pakalpojumu sniedzējiem, kā arī personām, kas darbojas to vārdā vai uzdevumā, piemēram, dažādiem plašsaziņas līdzekļiem un mārketinga kompānijām.

 
 
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
Lasītākie jaunumi
AKTUĀLI
CITI ŠĪ AUTORA JAUNUMI
Iestāžu un institūciju jaunumi
Kopumā 274 iestādes
komentēt
Pievienot rakstu mapē
Pievienot citātu mapei
Pievienot piezīmi rakstam
Drukāt
ienākt ar
JURISTA VĀRDS
Abonentiem! Ieiet šeit
GOOGLE
DRAUGIEM.LV
reģistrēties
autorizēties