6. Oktobris 2016 14:38
Jaunumi
ST lietās par solidaritātes nodokli konkrētai informācijai nosaka ierobežotu pieejamību
1

Satversmes tiesa (ST) lietās par atsevišķu Solidaritātes nodokļa likuma normu atbilstību Satversmei noteica ierobežotu pieejamību lietu materiālos iekļautajai informācijai par darbinieku atalgojumu, liecina ieraksts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".

Pieteikumos par lietas ierosināšanu bija ietverti vairāki lūgumi, proti, tika lūgts noteikt lietas izskatīšanu slēgtā tiesas sēdē un noteikt, ka informācijai par darbinieku atalgojumu, tostarp arī informācijai par darba līgumiem un to noteikumiem, izziņām par veiktajām izmaksām, ir ierobežotas pieejamības statuss, un noteikt aizliegumu ar to iepazīties citiem lietas dalībniekiem un trešajām personām.

Pieteicēji bija norādījuši, ka viņu pieteikumi satur informāciju par personu privāto dzīvi un komercnoslēpumu, tāpēc nepieciešams lietas materiālos ietvertajai informācijai noteikt ierobežotas pieejamības statusu. ST iepriekš norādīja, ka pieteikumu iesniedzēju lūgumu izlemšana nav ST kolēģijas kompetencē.

Tādēļ par šiem jautājumiem tika sasaukta rīcības sēde, kur ST tiesneši lēma, ka jautājums par lietas izskatīšanu slēgtā tiesas sēdē nav uzskatāms par nenoregulētu procesuālu jautājumu un šajā rīcības sēdes lēmumā nav izlemjams.

Taču ST lēma noteikt ierobežotu pieejamību, kas ir spēkā līdz tiesas galīgā nolēmuma pieņemšanai, lietu materiālos iekļautajai informācijai par darbinieku atalgojumu, tostarp arī informācijai par darba līgumiem un to noteikumiem, izziņām par veiktajām izmaksām, kā arī informācijai par pieteikumu iesniedzējiem - fizisko personu vārdiem, uzvārdiem, personu kodiem, dzīvesvietas adresēm un juridisko personu nosaukumiem un reģistrācijas numuriem.

ST nolēma noraidīt pārējos lūgumus.

Kā aģentūru LETA iepriekš informēja ST priekšsēdētāja palīdze Līna Kovalevska, tiesā tika apstrīdēta Solidaritātes nodokļa likuma 3., 5., 6., 7. un 9. panta atbilstība Satversmes 91. panta pirmajam teikumam un 109.pantam.

Savos pieteikumos komercsabiedrības norāda, ka tās nodarbina augsti kvalificētus speciālistus un maksā tiem darba tirgum atbilstošu atalgojumu. Savukārt pienākums maksāt solidaritātes nodokli mazinot iespējas piesaistīt augsta līmeņa speciālistus. Tādējādi šie darba devēji tiekot nostādīti neizdevīgākā pozīcijā salīdzinājumā ar darba devējiem, kas šāda līmeņa speciālistus nenodarbina, tiekot samazināta konkurētspēja darba tirgū. Šāda situācija neatbilstot vienlīdzības principam. Turklāt komercsabiedrības norāda arī uz nevienlīdzīgu attieksmi pret dažādiem darba devējiem, kam radies pienākums maksāt solidaritātes nodokli, jo tiekot piemērota atšķirīga maksājamā nodokļa likme atkarībā no nodarbināto statusa (piemēram, darba devējiem, kuri nodarbina personas, kas sasniegušas pensijas vecumu, attiecībā uz šiem darbiniekiem tiek piemērota samazināta solidaritātes nodokļa likme).

Darba ņēmēji, kuri iesnieguši konstitucionālas sūdzības, uzskata, ka apstrīdētās normas neatbilst vienlīdzības principam un nesamērīgi ierobežo viņu tiesības uz sociālo nodrošinājumu. Solidaritātes nodoklis pēc būtības līdzinoties sociālās apdrošināšanas iemaksām. Līdz solidaritātes nodokļa ieviešanai sociālās apdrošināšanas iemaksas no ienākumiem, kas pārsniedza 48 600 eiro gadā, netika aprēķinātas. Savukārt pašlaik nodoklis esot jāmaksā tādā pašā kārtībā un apmērā kā sociālās apdrošināšanas iemaksas, savukārt sociālās apdrošināšanas izmaksas, iestājoties sociālās apdrošināšanas gadījumam, neesot proporcionālas ienākumiem, no kuriem veiktas sociālās apdrošināšanas iemaksas.

LETA jau ziņoja, ka vairāki uzņēmēji un uzņēmumi ST bija apstrīdējuši no šī gada ieviesto tā dēvēto solidaritātes nodokli, informēja Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK). Pēc LTRK aicinājuma vērsties ST, lai tiktu atcelts solidaritātes nodoklis, 20 privātpersonas un deviņi uzņēmumi nolēmuši realizēt savas tiesības un iesniegt prasību, lai atgūtu pārmaksātos līdzekļus un panāktu jaunieviestā nodokļa atcelšanu.

Šā gada 1. janvārī stājās spēkā Saeimas pērn atbalstītais jaunais Solidaritātes nodokļa likums. Solidaritātes nodokli piemēro darba ņēmēju atalgojuma daļai, kura pārsniedz valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu griestus.

Kā norāda Finanšu ministrijā, 2015. gadā saskaņā ar likumu šie griesti bija 48 600 eiro jeb vidēji nedaudz vairāk par 4000 eiro mēnesī, bet 2016. gadā tie pieaugs. Pēc aprēķiniem, kas balstīti uz 2014. gada datiem, jaunais nodoklis skar aptuveni 4700 darbspējas vecuma cilvēkus.

Solidaritātes nodokļa ieņēmumi par šo gadu būs zināmi tikai nākamgad.

 
 
1 KOMENTĀRS
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
sm.
7. Oktobris 2016 / 09:30
0
ATBILDĒT
Tātad tiesa nošķīrusi juridiskos jautājumos no praktiskajiem, sociālas valsts principu praksē no dzīvē.

Nav ko ļaut izbaudīt sabiedrības nosodījumu par to, ka darbinieki ar algu virs 48 600 eiro gadā nevēlas no summas virs 48 600 maksāt solidaritātes nodokli, "nodrošinot valsts pamatbudžeta ieņēmumus valsts iedzīvotāju pieaugošo sociālās aizsardzības un nevienlīdzības mazināšanas vajadzību finansēšanai."

Vai tiesai ir pamatojums, kāpēc demokrātiskā sabiedrībā šajā gadījumā personu identitāte (es nerunāju par konkrētu algas apmēru) ir svarīgāka par sabiedrības tiesībām zināt? Ar ko šis gadījums ir atšķirīgs no iepriekšējiem? Ziņā salīdzinošā pamatojuma trūkst.
Lasītākie jaunumi
AKTUĀLI
CITI ŠĪ AUTORA JAUNUMI
Iestāžu un institūciju jaunumi
Kopumā 269 iestādes
komentēt
Pievienot rakstu mapē
Pievienot citātu mapei
Pievienot piezīmi rakstam
Drukāt
ienākt ar
JURISTA VĀRDS
Abonentiem! Ieiet šeit
GOOGLE
DRAUGIEM.LV
reģistrēties
autorizēties