Ņemot vērā plašsaziņas līdzekļos pausto par KNAB nodošanu Ģenerālprokuratūras pārraudzībā, KNAB sniedz šādu savu viedokli.
KNAB atbilstoši tam noteiktajām funkcijām ir specializēta pretkorupcijas
iestāde, tāpēc būtiski ir nodrošināt, lai tā varētu neatkarīgi pildīt
savas funkcijas. Turklāt KNAB sadalīšana un nodošana vairāku iestāžu
pārraudzībā nestiprinās tā neatkarību, bet gluži pretēji – vājinās spējas
cīņā pret korupciju.
Specializēto pretkorupcijas iestāžu neatkarības nodrošināšana ir viens no
stūrakmeņiem efektīvai cīņai ar korupciju. To nosaka vairākas
starptautiskās tiesību normas. Kā galvenās minamas Apvienoto Nāciju Organizācijas Pretkorupcijas konvencija, kas ir saistoša arī Latvijas Republikai un kurā uzsvērts, ka katrai dalībvalstij ir jāpiešķir nepieciešamā neatkarība pretkorupcijas iestādei, lai tā spētu pildīt savus pienākumus rezultatīvi un brīvi no
nepienācīgas ietekmēšanas (konvencijas 36.pants).
Arī Eiropas Padomes Krimināltiesību pretkorupcijas konvencijas 20.pants nosaka, ka ikviena puse veic tādus pasākumus, kādi nepieciešami, lai nodrošinātu personu vai
iestāžu specializāciju cīņai pret korupciju. Tām jānodrošina nepieciešamā neatkarība saskaņā ar konkrētās Puses tiesiskās sistēmas pamatprincipiem, lai tās būtu spējīgas pildīt savas funkcijas efektīvi un bez jebkāda spiediena no malas.
Papildus tam Starpvalstu pretkorupcijas grupas (GRECO) novērtēšanas ziņojumā viena no rekomendācijām trūkumu novēršanai Latvijā paredz, ka jāveic pasākumi KNAB neatkarības stiprināšanai (tajā skaitā attiecībā uz tā darbības pārraudzību, iestādes priekšnieka iecelšanas amatā un atbrīvošanas no amata kārtību un lemšanu par tā budžetu), lai tiktu nodrošināta funkciju neatkarīga un godprātīga izpilde.
KNAB uzsver, ka saskaņā ar starptautiskajiem dokumentiem pretkorupcijas
iestāžu neatkarība ir starptautisks standarts. Svarīgi ir nodrošināt, ka pretkorupcijas iestāde izpilda savas funkcijas bez iejaukšanās un ietekmes no ārpuses, īpaši pūles pieliekot tam, lai novērstu risku, ka šāda ietekmēšana varētu būt politiska.
Pēdējā laika notikumi rada bažas, ka KNAB neatkarība un neietekmējamība var
tikt apdraudēta. Tādējādi pastāvētu risks, ka Latvija neizpildītu Eiropas komisijas rekomendācijās norādīto.
KNAB uzskata par nepamatotiem publiski paustos argumentus par KNAB
sadalīšanas nepieciešamību, kas tiek pamatota ar vēlmi mazināt Ministra prezidenta kā politiskas amatpersonas spēju ietekmēt biroja darbu.
KNAB norāda, ka ir izveidota darba grupa, kas izstrādās normatīvo aktu
grozījumus, lai efektivizētu biroja darbu un novērstu nepilnības tiesiskajā
regulējumā, tai skaitā vērtējot KNAB pārraudzības formas un amatpersonu
pilnvaru robežas.
KNAB ir Ministru kabineta pārraudzībā esoša valsts pārvaldes iestāde, kas
pilda Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā noteiktās
funkcijas korupcijas novēršanā un apkarošanā, kā arī politisko organizāciju
(partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu izpildes kontrolē.
Eseja „Jurista Vārda” Domnīcā – brīvas formas, apjomā un tēmā neierobežotas pārdomas, kas vērstas tiesiskas domas un prakses attīstības virzienā.
Tā ir iespēja piedalīties juristavards.lv satura veidošanā, rosinot diskusiju par redzēto, dzirdēto vai domās apcerēto.