Ķekavas pašvaldībā nav izpratnes par to, kādai jābūt iekšējās kontroles videi. Pat ja pašai pašvaldībai būtu interese pārbaudīt savu izdevumu atbilstību un pamatotību, attiecīgu atskaišu un dokumentu trūkums to liegtu izdarīt. Tā secinājuši Valsts kontroles (VK) revidenti, pārbaudot, vai laikā no 2012.gada 1.janvāra līdz 2013.gada 31.decembrim Ķekavas novada pašvaldības rīcība ar finanšu līdzekļiem un mantu ir bijusi likumīga un lietderīga.
Pašvaldība nav nodrošinājusi labas pārvaldības principiem atbilstīgu pašas izveidoto institūciju – aģentūru un kapitālsabiedrību – pārvaldību. Ar tām nav noslēgti līgumi, kuros būtu noteikti veicamie uzdevumi un izpildes novērtēšanas kritēriji. Cenām, par kādām pašvaldība iegādājas pakalpojumus no šīm kapitālsabiedrībām, nav ekonomiska pamatojuma.
Pretēji aizliegumam slēgt līgumus par pakalpojumiem jautājumos, kuru risināšana ietilpst attiecīgās institūcijas amatpersonas vai darbinieka pienākumos, ir noslēgti līgumi ar juridisko ārpakalpojumu sniedzējiem par Ls 40 061. Par šo pārkāpumu VK ir informējusi Ģenerālprokuratūru.
Pašvaldība dāsni apmaksājusi komandējumu izdevumus – Ls 111 149. Rīkojumos un atskaitēs gan nav atrodams, kādu mērķu sasniegšanai un kādu uzdevumu īstenošanai amatpersonas un darbinieki devušies komandējumos. Piemēram, dalībai sporta festivālā uz Niluferu, Turcijā ir nosūtīta Pašvaldības Sabiedrisko attiecību un konsultatīvās atbalsta daļas vadītāja, Pašvaldības policijas priekšnieks un divi pašvaldības domes deputāti. Atskaitē ar vieglu roku norādīts, ka notikusi tikšanās ar Niluferas pašvaldības un struktūrvienību vadītājiem un pārrunāti sadarbības jautājumi, taču nav ne vārda par to, kādi jautājumi ir pārrunāti un kā tas izmantojams pašvaldības darbā.
Kontroles trūkums spilgti izpaudies arī pašvaldības transportlīdzekļu izmantošanas uzraudzībā. Ceļazīmēs nav norādīti braucienu mērķi, darbiniekiem bez pamatojuma ļauts izmantot transportu braucieniem uz dzīvesvietām, degvielas patēriņa limiti nav noteikti vai nav noteikti pamatoti. Tādējādi nav nodrošināta kontrole pār izdevumiem Ls 680 636 apmērā.
Revidenti nav pārliecināti arī par reprezentācijas izdevumu un ēdināšanas pakalpojumu izmaksu likumību un lietderību. Izdevumiem par Ls 58 244 nav atbilstīgu dokumentu, kas apliecinātu šo izdevumu saistību ar pārvaldes uzdevumu īstenošanu. Izlases veidā pārbaudot izdevumus Centrālajā administrācijā un sešās pašvaldības iestādēs, konstatēts, ka divu gadu laikā apēsti pārtikas produkti par gandrīz Ls 27 tūkst., pirkti ziedi par gandrīz Ls 10 tūkst., iegādāti reprezentācijas materiāli par aptuveni Ls 2,5 tūkst., kā arī saņemti ēdināšanas pakalpojumi par aptuveni Ls 15 tūkst.
Ls 87 369 Ķekavas pašvaldība ir izlietojusi novada nevalstisko organizāciju atbalstam. Šo lēmumu pieņemšana nav bijusi caurskatāma un pamatota, tādēļ nav pārliecības, ka novirzītie līdzekļi tiešām kalpojuši visas sabiedrības, nevis atsevišķu personu interesēs, piemēram, biedrībai „Ūdenssporta klubs Kambīze” piešķirts līdzfinansējums Ls 1500, par ko nopirkts laivas motors.
Revidenti ir konstatējuši, ka kopumā Ls 51 681 no budžeta līdzekļiem ir izlietoti nelikumīgi un pastāv risks, ka vēl Ls 1 033 602 izlietoti nelietderīgi. Revīzijā konstatēto nepilnību novēršanai Valsts kontrole Ķekavas novada pašvaldībai ir sniegusi 13 ieteikumus.
Eseja „Jurista Vārda” Domnīcā – brīvas formas, apjomā un tēmā neierobežotas pārdomas, kas vērstas tiesiskas domas un prakses attīstības virzienā.
Tā ir iespēja piedalīties juristavards.lv satura veidošanā, rosinot diskusiju par redzēto, dzirdēto vai domās apcerēto.