Konkurences padome (KP) aicina automašīnu ražotājus, importētājus un pilnvarotos pārstāvjus pārliecināties par to darbības atbilstību konkurences tiesībām un neanulēt transportlīdzekļa garantiju, ja patērētāji veikuši automobiļa tehniskās apkopes un remontus pie neatkarīgajiem servisiem. Arī Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) ieskatā remonta vai apkopes veikšana neatkarīgajā servisā, izmantojot analogās rezerves daļas un ievērojot ražotāja norādījumus, nevarētu būt iemesls garantijas zaudēšanai.
2014. gadā KP pieņēma lēmumu, ar kuru konstatēja, ka AS „KIA Auto” vairāk nekā desmit gadu garumā nepamatoti ierobežojusi auto īpašnieku iespējas garantijas laikā veikt ārpusgarantijas remontus un tehnisko apkopi neatkarīgos servisos. Tāpat uzņēmums bija liedzis uzstādīt citu zīmolu rezerves daļas, kas ir analogas to oriģinālajiem parametriem un funkcionāli ir paredzētas izmantošanai oriģinālo rezerves daļu vietā.
Līdztekus naudas sodam, lai novērstu konkurences ierobežojumu, KP uzlika AS „KIA Auto” tiesiskos pienākumus pārtraukt pārkāpumu un informēt KIA automašīnu īpašniekus par viņu tiesībām veikt auto tehniskās apkopes un ārpusgarantijas remontus pie neatkarīgiem remontētājiem, tehniskās apkopēs un ārpus garantijas remontā izmantot ne vien oriģinālās rezerves daļas, bet arī atbilstošas kvalitātes analogas rezerves daļas, nezaudējot garantiju. Lai pārliecinātos par tiesisko pienākumu izpildes gaitu, KP veica uzraudzību.
Vienlaikus KP vērš arī citu automašīnu marku ražotāju, importētāju un pilnvaroto pārstāvju uzmanību uz nepieciešamību darboties atbilstoši godīgas konkurences pamatprincipiem un neīstenot tādus pašus pārkāpumus, kā to KP konstatēja AS „KIA Auto” gadījumā, vai līdzīgus pārkāpumus. To paredz arī Eiropas Komisijas regula un tās pamatnostādnes, nosakot, ka:
Tādējādi KP atgādina – automašīnu īpašniekiem ir tiesības veikt remontdarbus, tehniskās apkopes pie neatkarīgiem remontētājiem, kā arī izmantot arī analogas rezerves daļas un tādēļ nezaudēt automašīnas garantiju. Tomēr, ja neatkarīgais serviss darba gaitā ir pārkāpis automašīnas ražotāja norādījumus, garantija var tikt zaudēta, un uzņēmums, kas šos darbus veicis, ir atbildīgs par radītajiem zaudējumiem. Tāpēc PTAC uzsver, ka patērētāja pienākums ir rūpīgi izvērtēt un izvēlēties pakalpojuma sniedzēju.
Ja automašīnu īpašnieki saskaras ar ražotāju, importētāju un pilnvaroto pārstāvju ierobežojumiem minētās darbības veikt pie neatkarīgiem pakalpojumu sniedzējiem, KP aicina par to ziņot. To var darīt arī anonīmi iestādes mājaslapā.
Tāpat KP aicina automašīnu ražotājus, importētājus, pilnvarotos pārstāvjus un automašīnu īpašniekus iepazīties ar Eiropas Savienības regulējumu, kā arī neskaidrību gadījumā aplūkot atbildes uz biežāk uzdotajiem jautājumiem, ko apkopojusi Eiropas Komisija.
Š.g. 10. martā Administratīvā apgabaltiesa atstāja spēkā KP pieņemto lēmumu par aizliegtu vienošanos sodīt AS „KIA Auto”.
Eseja „Jurista Vārda” Domnīcā – brīvas formas, apjomā un tēmā neierobežotas pārdomas, kas vērstas tiesiskas domas un prakses attīstības virzienā.
Tā ir iespēja piedalīties juristavards.lv satura veidošanā, rosinot diskusiju par redzēto, dzirdēto vai domās apcerēto.