Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) 2018. gadā veica pētījumu par reklāmām un preču/pakalpojumu reklamēšanas veidiem sociālajos tīklos, īpaši attiecībā uz uztura bagātinātājiem un dažādiem kosmētikas līdzekļiem. Svarīgi atzīmēt, ka izpētes periodā īpaša uzmanība tika pievērsta sociālā tīkla facebook.com publicētajai informācijai, t.i., Facebook lapām un lietotāju profilu publikācijām.
PTAC pētījuma ietvaros kopumā tika aplūkotas 52 sociālā tīkla facebook.com lapas un profili. Izpētes gaitā notika pārbaudes, kā arī apkopoti secinājumi. Būtiska uzmanība tika pievērsta profilu izveidošanas laikam, veidam un izmantošanas nolūkam, kā arī profilu aktivitātei un apstākļiem, kas varētu liecināt, ka profilu darbība ir beigusies. Tāpat pētījuma ietvaros tika analizēta sociālo tīklu vidē sniegtās informācijas saturs, tostarp veikta izpēte ar tās saistību ar citām tīmekļa vietnēm un interneta veikaliem, kuros patērētājiem tiek piedāvātas vai pārdotas dažādas preces un pakalpojumi.
Saskaņā ar PTAC veiktā pētījuma rezultātiem, 52 izpētes objektos visbiežāk konstatētie iespējamie pārkāpumi ir saistīti ar neatbilstošu komercpraksi uztura bagātinātāju un kosmētikas produktu reklāmas jomā, kā arī distances tirdzniecības jomu reglamentējošo normatīvo aktu prasību ievērošanu. Saistībā ar maldinošu komercpraksi kosmētikas līdzekļu jomā PTAC visbiežāk konstatēja neatbilstošu informāciju, kas sniegta par reklamēto produktu īpašībām un to iedarbību, kā arī gadījumus, kad patērētājiem attiecīgā būtiskā informāciju par produktu tiek noklusēta.
Savukārt saistībā ar pārkāpumiem uztura bagātinātāju jomā PTAC konstatēja neatļautu veselīguma norāžu izmantošanu, kā arī tādu produktu reklamēšanu, kas nav reģistrēti Pārtikas un veterinārā dienesta uztura bagātinātāju reģistrā.
Saistībā ar distances tirdzniecības jomu PTAC konstatēja, ka sociālo tīklu vidē patērētājiem bieži netiek sniegta informācija par distances līguma noteikumiem, tai skaitā informācija par atteikuma tiesībām un atteikuma tiesību veidlapu. Vienlaikus tika konstatēti gadījumi, kad patērētājiem tiek sniegta maldinoša informācija par atteikuma tiesībām un to ierobežojumiem. Tāpat tika konstatēti pārkāpumi, kuri saistīti ar to, ka patērētājiem nav nodrošināta iespēja saglabāt un saņemt līguma noteikumus pastāvīgā informācijas nesējā, kā arī ir noklusēta informācija par sūdzību izskatīšanas kārtību un ārpustiesas sūdzību izskatīšanas un atlīdzības iespējām un veidu, kā tām piekļūt.
Pētījumā rezultātā tika izstrādāti ieteikumi patērētājiem, aicinot patērētājus ņemt vērā zemāk norādīto:
Tā kā komersanti apzinās, ka mūsdienās savu patērētāju visefektīvāk ir sasniegt ar sociālo tīklu starpniecību, nepārtraukti pieaug distances tirdzniecības popularitāte tieši sociālajos tīklos. Lai pasargātu patērētājus no negodīgiem komersantiem un fiziskām personām, PTAC 2019. gadā plāno turpināt uzraudzības aktivitātes sociālajos tīklos.
Eseja „Jurista Vārda” Domnīcā – brīvas formas, apjomā un tēmā neierobežotas pārdomas, kas vērstas tiesiskas domas un prakses attīstības virzienā.
Tā ir iespēja piedalīties juristavards.lv satura veidošanā, rosinot diskusiju par redzēto, dzirdēto vai domās apcerēto.