28. Novembris 2019 14:07
Jaunumi
Jānis Bordāns: Efektīva tiesu vara ir mūsu kopīgs mērķis
1

Trešdien, 27. novembrī, tieslietu ministrs Jānis Bordāns tikās ar Latvijas Tiesnešu biedrības prezidentu Juri Siliņu un biedrības valdes pārstāvjiem, ar mērķi pārrunāt aktuālos jautājumus un sadarbību, lai veicinātu kopīgo mērķu – efektīvs tiesu darbs Latvijā – sasniegšanu.

Tieslietu ministrs tikšanās laikā uzsvēra: “Lai tiesu vara varētu sekmīgi pildīt savus pienākumus un kalpot sabiedrībai, visiem iesaistītajiem ir jāsadarbojas. Dialogs ar tiesnešiem ir būtisks priekšnoteikums veiksmīgas sadarbības nodrošināšanai. Vienlaikus tiesu vara sevī neietver tikai tiesu, bet ir cieši saistīta arī ar prokuratūras un policijas darbu, tādējādi, tikai visām iesaistītajām pusēm darbojoties kopā, mēs varam būt maksimāli efektīvi, un efektīvai tiesu varai ir jābūt mūsu visu kopīgam mērķim.”

Tāpat J. Bordāns Latvijas Tiesnešu biedrību aicināja aktīvi iesaistīties, identificējot šķēršļus efektīvam tiesu darbam, kā arī aicināja vērsties Tieslietu ministrijā, lai šādos gadījumos būtu iespējams kopīgi rasts labāko risinājumu.

Tikšanās laikā Latvijas Tiesnešu biedrības prezidents J. Siliņš atzina, ka biedrība ir gatava iesaistīties dažādu attīstības iniciatīvu apspriešanā, kā arī sniegt savu ieguldījumu problēmjautājumu identificēšanā un analīzē. Atzinīgi novērtēja līdzšinējo sadarbību ar Tieslietu ministriju.

Abas puses tikšanās laikā atzīmēja, ka mērķis ir kopīgs – profesionāla un spēcīga tiesu vara, kurai sabiedrība uzticas, un apliecināja gatavību kopīgam darbam šī mērķa sasniegšanai.

Tikšanās ietvaros tika pārrunāti arī advokātu noslodzes, kriminālprocesa efektivitātes un procesa dalībnieku disciplinēšanas jautājumi, kā arī piespiedu atvešanas piemērošanas problēmas.

patīk
nepatīk
drukāt
 
 
1 KOMENTĀRS
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
PIEVIENOT
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
Normunds Šlitke
29. Novembris 2019 / 15:53
1
ATBILDĒT
Tiesu vara, pirmkārt, ir ikvienas personas Satversmē noteikto pamattiesību sardzē. Nav apšaubāms, ka bez policijas kontroles un kriminālprocesa metodēm vispārējs tiesiskums, sabiedrības drošība un katra labklājība ir grūti iedomājama, tomēr tiesu un tam pielīdzināmo institūciju lielākais devums ir civiltiesisko strīdu efektīva risināšana, no kā ir atkarīga katra sabiedrības locekļa labklājība un valsts ekonomiskā izaugsme.
Investīcijas nenāks valstī, kurā nebūs efektīvu mehānismu saistību piespiedu izpildei. Kurā nebūs efektīva mehānisma maksātnespējas procesa norisei - ātri un efektīvi pārbaudot saistību nepildīšanas iemeslus, iespēju robežās atgriežot uzņēmumu vai tās daļas ekonomiskajā apritē. Un bez investīcijām nebūs darba vietu ar adekvātu atalgojumu. Pēcāk nebūs vairs pašas sabiedrības, ja tās locekļi pārcelsies uz citām valstīm. Un te atkal rodas jautājums par specializēto ekonomisko lietu tiesu.
Jāatzīst, esmu tās pretinieks, taču kaut kas ir jāmaina. Pašreizējā tiesu sistēma nav gatava efektīvi izskatīt strīdus, kas ir komerctiesikas dabas (tā jau 28.11.2019. JV domnīcā analizēju Senāta nolēmumu lietā, kurā viens laulātais bija ierakstījis sevi komercreģistrā kā komersantu, skat., "Vai pirmšķietami nelikumīgs un nepamatots Senāta Civillietu departamenta spriedums var būt judikatūras nolēmums?").
Manuprāt ekonomisko lietu specializētās tiesas vietā vajadzētu veikt citas fundamentālas reformas. Piemēram, vēl vairāk atbrīvot vispārējas jurisdikcijas tiesas tiesnešus no lietām, kurās nav strīda: 1. Nekustamā īpašuma izsoles akta apstiprināšana notiek automātiski, tiesai nesaņemot nevienu sūdzību, proti, nevis ar tiesas vai tieneša lēmumu bet uz likuma pamata. 2. Prasības atzīšanas gadījumā vai aizmuguriska sprieduma gadījumā, ja atbildētājs nereaģē, lieta tiek skatīta rakstveida procesā un spēkā stājas prasības pieteikumā lūgtais (ja tas neskar trešo personu intereses, tiesas kancelejai ar rezolūciju nosakot pušu maksājumus tiesvedības sakarā). 3. Izlīguma gadījumā spēkā stājas izlīgums nevis lēmums par tiesvedības izbeigšanu, apstiprinot izlīgumu (ja tas neskar trešo personu intereses, tiesas kancelejai ar rezolūciju nosakot pušu maksājumus tiesvedības sakarā). 4. Ekonomikas ministrijā reģistrēto māju pārvaldnieku izrakstītie rēķini summā līdz 500 euro ir izpildu dokuments. 5. PTAC reģistrēto sab. pakalpojumu sniedzēju rēķini summā līdz 500 euro ir izpildu dokuments. 6. Fizikās personas maksātnespējas process beidzas noteiktajā termiņā uz likuma pamata (tā ir Lielbritānijā), bez procesuāla lēmuma....
Pēc tam, kad tiesneši tiktu atbrīvotai no birokrātisku pienākumu veikšanas, tiesu efektivitāte ļautu izskatīt daudz vairāk strīdus daudz ātrāk, secīgi tiesnešu algas varētu dubultot un trīskāršot, radot milzīgu konkursu uz tiesnešu amatu.
Apmēram tā notiek Izraēlā (zinu vien pēc atsevišķiem nostāstiem, piem., kā izpildu dokumenta spēku ieguva Izraēlas pilsoņu prasības pieteikums pret Latvijas Universitāti, sakarā ar atbildētāja neierašanos)
COVID-19: tiesiskie aspekti
Lasītākie jaunumi
AKTUĀLI
CITI ŠĪ AUTORA JAUNUMI
Iestāžu un institūciju jaunumi
Kopumā 201 iestādes
Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk.
komentēt
Nepatīk / neieteikt
1
Pievienot rakstu mapē
Pievienot citātu mapei
Pievienot piezīmi rakstam
Drukāt
ienākt ar
JURISTA VĀRDS
Abonentiem! Ieiet šeit
GOOGLE
DRAUGIEM.LV
reģistrēties
autorizēties