2021. gadā Eiropas Savienības Tiesa uzsāka izmēģinājuma projektu – attālinātie apmeklējumi, kas paredzēti vidusskolēnu grupām vecumā no 15 līdz 18 gadiem. Izmēģinājuma projektā piedalījās skolēni no četrām dalībvalstīm, proti, Francijas, Itālijas, Ungārijas un Latvijas. No Latvijas projektā piedalījās Jelgavas Spīdolas Valsts ģimnāzijas 12. klase skolotājas Gunitas Smiltānes vadībā. Apmeklējums notika šī gada 8. februārī.
Skolēniem tika piedāvāta īpaši pielāgota programma latviešu valodā. Šī programma ir iecerēta kā daļa no izglītības projekta, kurā, izzinot Eiropas Savienības darbību ikdienā, tiek izceltas ar Eiropas Savienības pilsonību piešķirtās priekšrocības, Savienības kopējās vērtības un integrācijas uzdevumi. Šī ir augstas kvalitātes programma, kuras mērķis ir sniegt izpratni par Eiropas Savienības Tiesas darbību, nodrošinot kopējo Eiropas tiesiskumu, un tās nolēmumu ietekmi uz cilvēku ikdienu, ļaujot vidusskolēniem izprast viņu kā Eiropas Savienības pilsoņu tiesības un likt apzināties, ka viņi var aktīvi piedalīties Savienības demokrātiskajā dzīvē.
Apmeklējumā bija iekļauti gan videomateriāli, gan interaktīvas tikšanās. Tika demonstrētas divas filmas: filma ar ES Tiesas amatpersonu piedalīšanos, atspoguļojot Tiesas darbību, uzdevumu un vēsturi; un filma par lietas izskatīšanas norisi no tās ierosināšanas līdz izskatīšanas beigām. Notika interaktīva tikšanās ar Tiesas tiesneses Inetas Ziemeles palīdzi Ievu Freiju, kas iepazīstināja ar īpaši jauniešiem interesantu lietu, t.i., lietu 209/03 Bidar par aizdevuma piešķiršanu studentiem. Apmeklējuma moderatore Elīna Apine-Despierris (Saziņas direkcija) jauniešus aizveda virtuālā ekskursijā pa Tiesas ēkām.
Apmeklējuma noslēgumā notika tikšanās ar Tiesas tiesnesi, profesori Inetu Ziemeli. Savā priekšlasījumā I. Ziemele izcēla tādus jautājumus kā Latvijas piederība Eiropas Savienībai un Rietumu kultūrtelpai, uzsverot, ka ar Eiropu mūs saista ne tikai ekonomiskas intereses, bet arī kopīgas vērtības: “Dibinot Latvijas valsti, tika radīts pamats, proti, Satversme, kuras simtgadi mēs svinam šogad. Šis pamats ir balstīts trijos vērtību blokos: demokrātija, tiesiskums un cilvēktiesības. Šī trīsvienība ir centrāla modernajā Eiropā, un tā ir arī mūsu valsts vērtību kodols. Tas nozīmē, ka varai ir jāstrādā visu cilvēku labā un katra indivīda leģitīmo interešu aizsardzībai un ka vara ir jākontrolē. Valstī ir jārada tādi apstākļi, lai katrs var attīstīt savas spējas, un vienlaikus jāpalīdz visvājākajiem sabiedrības locekļiem. Lai to nodrošinātu, mums ir neatkarīgas tiesas, kas ierobežo politiskās varas iespējamās patvaļas un iestājas par katra cilvēka tiesībām.”
Kopš ES Pamattiesību hartas stāšanās spēkā 2009. gadā uz ekonomiskajām pamatbrīvībām Eiropas Savienībā mēs raugāmies caur cilvēktiesību prizmu. I. Ziemele ieskicēja Eiropas Savienības Tiesas mijiedarbību ar Eiropas Cilvēktiesību tiesu, nodrošinot cilvēktiesību aizsardzību plašākā Eiropas telpā. Jāuzsver, ka viņas pieredze, strādājot Eiropas Cilvēktiesību tiesā, tad Latvijas Republikas Satversmes tiesā un šobrīd Eiropas Savienības Tiesā, ir unikāla Eiropas kontekstā.
ES moto “Vienota dažādībā” iedzīvināšana šobrīd ir ļoti aktuāla tēma Eiropas Savienībā. Tiesneses kundze runāja par to, cik svarīgi ir nosargāt savu identitāti un patību, vienlaikus aktīvi piedaloties Eiropas projektā un paņemot visu labāko, ko tas piedāvā, un sniedzot savu pienesumu.
Sava priekšlasījuma noslēgumā I. Ziemele uzsvēra, ka Eiropā vēl joprojām pietrūkst cilvēku no Latvijas ar dziļām profesionālām un valodu zināšanām. Viņa norādīja, ka iespējas Latvijas jauniešiem šobrīd ir ļoti plašas, un aicināja skolēnus tās izmantot: “Nepalieciet mazumā, tiecaties uz lielumu!”
Domājot par nākotni, viņa izteica cerību, ka šādos apmeklējumos iespēja būs piedalīties arī citām Latvijas skolām. Tiesnese ir uzsākusi sarunas ar izglītības un zinātnes ministri Anitu Muižnieci.
Eseja „Jurista Vārda” Domnīcā – brīvas formas, apjomā un tēmā neierobežotas pārdomas, kas vērstas tiesiskas domas un prakses attīstības virzienā.
Tā ir iespēja piedalīties juristavards.lv satura veidošanā, rosinot diskusiju par redzēto, dzirdēto vai domās apcerēto.