Aizvadītajā gadā turpināja palielināties kopējais tiesu izpildītājiem piespiedu izpildei nodoto lietu skaits, tostarp lielākais pieaugums bija administratīvo pārkāpumu lietās. 2022. gadā kopumā piespiedu izpildei iesniegtas 177 355 lietas, kurās nav veikta labprātīga soda apmaksa, kas ir par 23 302 lietām jeb 15% vairāk nekā 2021. gadā.
Administratīvās lietas 2022. gadā veidoja 60% no visām tiesu izpildītājiem nodotajām piespiedu izpildes lietām. Otra lielākā lietu kategorija bija civillietas, kas veidoja 37% no visiem piespiedu izpildei nodotajiem nolēmumiem. Piespiedu izpildei nodoto civillietu skaits pērn palielinājās par 9137 lietām jeb vairāk nekā 16%. Savukārt samazinājumu par vairāk nekā 7% pērn piedzīvoja piespiedu izpildei nodoto krimināllietu skaits. Piespiedu izpildei nodoto krimināllietu īpatsvars pērn bija tikai 3%.
“Tā kopumā ir satraucoša tendence – piespiedu izpildei nodoto administratīvo lietu skaits turpina palielināties gadu no gada. Administratīvā soda mērķis parasti ir atturēt personas no likuma pārkāpuma izdarīšanas. Savukārt piespiedu izpildei nodoto lietu skaita pieaugums liecina par to, ka nepieciešams stiprināt administratīvo sodu izpildi. Ja pārkāpēji paliek nesodīti, neefektīva kļūst arī sodu atturēšanas funkcija un var sākt klibot likumu izpilde. Administratīvo sodu gadījumā arī nevaram runāt par cilvēku nespēju tos samaksāt, jo šīs summas parasti ir salīdzinoši nelielas, dažu desmitu eiro apmērā,” atzīst Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes priekšsēdētāja Iveta Kruka.
2022. gadā tiesu izpildītāji aizskartās puses interesēs kopumā palīdzēja atgūt gandrīz 439 miljonus eiro. Tajā skaitā atgūti 15,5 miljoni eiro uzturlīdzekļu, kas ir par 918 tūkstošiem eiro vairāk nekā 2021. gadā. Administratīvo pārkāpumu lietās 2022. gadā piedzīti 13 miljoni eiro, savukārt civillietās – 403,7 miljoni eiro.
Eseja „Jurista Vārda” Domnīcā – brīvas formas, apjomā un tēmā neierobežotas pārdomas, kas vērstas tiesiskas domas un prakses attīstības virzienā.
Tā ir iespēja piedalīties juristavards.lv satura veidošanā, rosinot diskusiju par redzēto, dzirdēto vai domās apcerēto.