Latvijā katru dienu pēc jauno psihoaktīvo vielu lietošanas slimnīcās nonāk arvien vairāk bērnu un jauniešu. Pēc 2011.gada ES jauniešu pētījuma datiem var secināt, ka Latvija legālo apreibinošo vielu lietošanas biežuma ziņā ierindojas otrajā vietā uzreiz aiz Īrijas. Latvijā visbiežāk jaunas psihoaktīvas vielas lieto jaunieši vecuma grupā no 15 līdz 24 gadiem. Statistika, kas attiecas uz bērniem, ir šokējoša. 2012.gadā bērnu (vecumā līdz 18 gadiem) īpatsvars pārsniedz uzskaitē esošo pieaugušo pacientu skaitu. Jaunākie dati par 2013.gadu būs zināmi tikai nākamā gada aprīļa vidū, bet līdzšinējā toksikologu, narkologu un psihiatru pieredze liecina, ka 2014.gadā iepriekšējo gadu statistika diemžēl daudzkārt tiks pārspēta. Tāpēc nekavējoties jāmaina likumu normas, kas ļautu ierobežot jauno psihoaktīvo vielu tirdzniecību un izplatību.
Šobrīd Saeimas deputāti strādā gan komisijās, gan darba grupā, lai šo jautājumu risinātu likumdošanas līmenī. Pēc Saeimas Sociālo un darba lietu komisijas deputātu lūguma sniegt atzinumu par viņu iesniegtajiem grozījumiem likumā „Par narkotisko un psihotropo vielu un zāļu likumīgās aprites kārtību” Latvijas Ārstu biedrība (LĀB) ir sagatavojusi viedokli un iebildumus par šo grozījumu saturu un iespējamo virzīšanu 1.lasījumā.
Augu maisījumi, ko tirgo ar nosaukumu Spice, Eiropā parādījās 2004.gadā. Jau 2008.gadā Vācijas un Austrijas laboratorijās tika konstatēts, ka t.s. sintētiskā marihuāna (ko tirgotāji bija sākuši dēvēt par legālajām narkotikām, jo tās nav iekļautas aizliegto narkotisko vielu sarakstos) satur ne tikai augu izcelsmes vielas, bet arī sintētiskas aktīvas ķīmiskas vielas – sintētiskos kanabinoīdus u.c. vielas. Sastāvdaļas, kas tiek norādītas uz Spice un iepakojumiem, neatspoguļo augu maisījuma reālo sastāvu, un šo vielu iedarbība uz cilvēka organismu nav prognozējama. Gandrīz 100% gadījumos pēc pārbaudēm šīs vielas tiek iekļautas narkotisko un psihotropo vielu sarakstos. Šīs vielas pēc savas būtības ir narkotikas, un likumā „Par narkotisko un psihotropo vielu un zāļu likumīgās aprites kārtību” tās ir definētas kā jaunās psihoaktīvās vielas. Likums precīzi definē, ka jaunās psihoaktīvas vielas ir jaunas narkotiskas vai psihotropas vielas tīrā formā vai preparātā un var radīt veselībai līdzvērtīgus draudus kā narkotiskās un psihotropās vielas. Tā kā gandrīz 100% gadījumu jaunās psihoaktīvās vielas, kuras tiek pakļautas pagaiduaizliegumam, pēc pārbaudes nonāk aizliegto vielu sarakstos, LĀB jāatzīst, ka definīcija precīzi nosaka objektu, uz kuru varētu attiekties noteikti regulējumi likumos un MK noteikumos. Šo apsvērumu dēļ, LĀB iebilst pret paralēlas un dublējošas definīcijas ieviešanu, kas sarežģītu izpratni par to – kas ir jaunās psihoaktīvās vielas.
Tāpat jānorāda, ka jebkuras ķīmiskas vielas pārbaude uz iespējamu tās psihoaktīvu iedarbību būtiski var ietekmēt uzņēmējdarbību. Likumdevēja uzdevums ir precīzi vērsties pret jaunām sintezētām narkotiskām vai psihotropām vielām, kuru klātesamību produktos ir salīdzinoši viegli konstatēt un pierādīt, kā arī noteikt pēc ģenēriskās sistēmas šo vielu psihotropo vai narkotisko dabu. Jauna sastāva plastmasas izstrādājuma dedzināšanas procesā izdalītie tvaiki var radīt zināmu psihoaktīvu iedarbību, tomēr var netikt pielīdzināti narkotiskām un psihotropām vielām, kas rada līdzīgus veselības traucējumus un atkarību kā narkotiskās un psihotropās vielas. Šādu vielu aprite ir jāregulē citos likumos un normatīvajos aktos, piemēram, Preču un pakalpojumu drošuma likumā vai Ķīmisko vielu likumā.
Vienlaikus jāatzīst, ja likumdevējs saskata nepieciešamību precizēt jaunas psihoaktīvas vielas definīciju vai lietot citu terminu šo vielu apzīmēšanai, LĀB neiebilst pret vienotas un precizējošas definīcijas veidošanu, noteikti saglabājot atsauces uz 1961.gada 30.marta Vienoto konvenciju par narkotiskajām vielām un 1971.gada 21.februāra Vienoto konvenciju par psihotropajām vielām.
LĀB konceptuāli atbalsta iespēju, ka noteiktos gadījumos uzņēmēji var saņemt kompetentas iestādes atļauju vai pārliecināties par aizliegumu tirgot noteiktas vielas. LĀB iestājas par vispārējas aizlieguma normas iestrādāšanu likumā, kas noteiktu, ka ir aizliegts tirgot vielas, kas potenciāli ir narkotikas un psihotropas vielas jeb pēc spēkā esošās definīcijas – jaunas psihoaktīvas vielas. Ņemot vērā jau izveidoto pagaidu aizlieguma mehānismu, jānorāda, ka pilns kompetences spektrs kādas vielas atzīšanai par narkotisku vai psihotropu vielu un ierakstīšanai kontrolēto vielu sarakstos ir Slimību profilakses un kontroles centram (SPKC), kurš sadarbojas arī ar Eiropas Agrīnās brīdināšanas sistēmu.
LĀB ierosinājumus likumprojektam „Grozījumi likumā „Par narkotisko un psihotropo vielu un zāļu likumīgās aprites kārtību”” konceptuāli atbalstīja arī farmācijas jomas konsultatīvā padome 2014.gada 13.marta sēdē.
Kopumā LĀB atbalsta likumprojekta virzīšanu uz 1.lasījumu, vienlaikus uzturot iebildumus par likumprojekta redakciju un apliecina gatavību iesaistīties likuma grozījumu izstrādāšanas procesā, lai izstrādātu efektīvas normas jauno psihoaktīvo vielu legālās aprites aizliegšanai.
Eseja „Jurista Vārda” Domnīcā – brīvas formas, apjomā un tēmā neierobežotas pārdomas, kas vērstas tiesiskas domas un prakses attīstības virzienā.
Tā ir iespēja piedalīties juristavards.lv satura veidošanā, rosinot diskusiju par redzēto, dzirdēto vai domās apcerēto.