Katru gadu 15.martā visā pasaulē tiek atzīmēta Starptautiskā patērētāju tiesību diena ar mērķi pievērst uzmanību un aktualizēt visu patērētāju pamattiesības un pieprasīt šo tiesību ievērošanu un aizsardzību.
Ekonomikas ministre Dana Reizniece-Ozola uzsver, ka „šogad Starptautiskās patērētāju tiesību dienas kontekstā īpaši vēlamies akcentēt patērētāju tiesības būt infromētiem un izglītotiem, jo šā brīža dinamiskajā ikdienā patērētājiem ir svarīgi pieņemt gudrus lēmumus ik uz soļa. Ņemot vērā e-komercijas popularitāti, arī Eiropas Savienības līmenī esam diskutējuši par digitālā tirgus radītajiem izaicinājumiem un vienojušies par veicamajiem pasākumiem, lai stiprinātu patērētāju aizsardzību un informēšanu”.
Patērētāju tiesību plašākai un detalizētākai izpratnei, aplūkojot, kā patērētāju tiesības ir attīstījušās Latvijā un kā veidojušies to būtiskākie aspekti, tapusi pirmā grāmata Latvijā par patērētāju tiesībām. „Esmu gandarīta, ka to radījis cilvēks ar augstu profesionalitāti, izpratni un pieredzi patērētāju tiesībās – Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktore Baiba Vītoliņa,” ar gandarījumu pauž ekonomikas ministre.
Grāmatu „Patērētāju tiesību aizsardzības pamati” autore, Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) direktore B.Vītoliņa atzīst, ka „šīs grāmatas mērķis ir caur manu gandrīz divdesmit gadu pieredzes prizmu patērētāju tiesību jomā sniegt kompleksu un visaptverošu materiālu, kas skaidrotu gan juridiskos, gan ekonomiskos, gan praktiskos principus, kā veidojas patērētāju tiesības un kā tās darbojas praksē, kā tās ietekmē mūs – ikvienu patērētāju, un tirgu kopumā. Ceru, ka šī grāmata būs noderīgs informācijas avots juristiem, ekonomistiem, dažādās jomās studējošajiem, tāpat arī tiem, kas ikdienā saskaras ar praktiskajiem patērētāju tiesību aspektiem – ražotājiem, tirgotājiem, dažādu pakalpojumu sniedzējiem un importētājiem”.
Pašlaik, kad dažādas informācijas apjoms un resursi visapkārt ir netveramā daudzumā, lielākais izaicinājums patērētāju izglītošanā ir sniegt skaidru, saprotamu un koncentrētu informāciju, lai brīdī, kad patērētājam jāpieņem lēmums par kādas preces iegādi vai līguma slēgšanu, viņš zinātu savas tiesības un pienākumus.
Patērētājiem šobrīd ir pieejami dažādi informācijas resursi par patērētāju tiesībām, taču šoreiz īpaši akcentēsim dažus.
Sekojot dinamiskajai ikdienai, e-komercijas attīstībai un informācijas tehnoloģiju straujajai attīstībai, patērētāju tiesību aizsardzības stiprināšanai ir būtiska nozīme. Kā Ekonomikas ministrijas darba aktualitātes patērētāju tiesību aizsardzības jomā šobrīd būtu uzsveramas:
Eseja „Jurista Vārda” Domnīcā – brīvas formas, apjomā un tēmā neierobežotas pārdomas, kas vērstas tiesiskas domas un prakses attīstības virzienā.
Tā ir iespēja piedalīties juristavards.lv satura veidošanā, rosinot diskusiju par redzēto, dzirdēto vai domās apcerēto.