Saeima 18.jūnijā galīgajā lasījumā pieņēma Patērētāju ārpustiesas strīdu risinātāju likumu un grozījumus Patērētāju tiesību aizsardzības likumā, kas uzlabo šobrīd Latvijā pastāvošo patērētāju individuālo strīdu risināšanas sistēmu un rada jaunu patērētāju strīdu risināšanas mehānismu.
Jaunā mehānisma izveide, radot alternatīvu strīdu izskatīšanai tiesā, samazinās izmaksas un paātrināts strīdu izskatīšanu, kā arī veicinās patērētāju ārpustiesas strīdu risināšanas mehānismu izmantošanu (mediāciju, samierināšanu, arbitrāžu, vienošanos u.c.).
Grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā paredz līdz 2016.gada 1.martam pie Patērētāju tiesību aizsardzības centra izveidot jaunu neatkarīgu lēmējinstitūciju - Patērētāju strīdu risināšanas komisiju (turpmāk Komisija), kas izskatīs patērētāja un pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja strīdus.
Jaunā strīdu izskatīšanas kārtība ļaus patērētāju strīdus risināt ātrāk, orientējoši 90 dienās (šobrīd strīdi tiek risināti administratīvā procesa ietvaros, kas var ilgt līdz pat 3 gadiem), kā arī strīdu skatīšanā iesaistīt nozares ekspertus - patērētāju un komersantu nevalstisko organizāciju pārstāvjus, padarot strīdu izskatīšanas procesu ātrāku un mazāk formālu, kas būs vērsts uz pušu vienošanās panākšanu.
Svarīgi atzīmēt, ka Komisija nodrošinās patērētāju strīdu izskatīšanu tajās tirdzniecības vai pakalpojumu sniegšanas jomās, kur nebūs izveidoti citi patērētāju ārpustiesas strīdu risinātāji, vai attiecīgās jomas strīdu risinātāji nepiekritīs strīdu risināt. Piemēram, šobrīd Latvijā finanšu pakalpojumu jomā jau darbojas Latvijas Komercbanku ombuds un Latvijas Apdrošinātāju asociācijas ombuds, tādēļ strīdus, kas būtu šo institūciju kompetencē, Komisija neskatīs. Vienlaikus, patērētāji arī turpmāk varēs vērsties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, lai saņemtu konsultācijas un palīdzību jebkura strīda risināšanā.
Patērētāju ārpustiesas strīdu risinātāju likuma mērķis ir noteikt vienotas prasības ārpustiesas strīdu risinātājiem, nodrošinot patērētājiem iespēju īstenot un aizsargāt savas likumīgās tiesības, izmantojot neatkarīgu, objektīvu, pārredzamu, efektīvu, ātru un taisnīgu ārpustiesas strīdu risināšanu.
Likumā ietvertas prasības ārpustiesas strīdu risinātājiem, kas vēlas izskatīt patērētāju un pārdevēju vai pakalpojumu sniedzēju savstarpējos strīdus. Likumā noteiktas arī prasības ārpustiesas strīdu risinātāju pieejamībai, kompetencei, neatkarībai, objektivitātei, darbības pārredzamībai, procesa efektivitātei, taisnīgumam un likumīgumam.
Izpildot likumā minētās prasības, konkrētais ārpustiesas strīdu risinātājs tiks iekļauts Patērētāju tiesību aizsardzības centra uzturētajā sarakstā, kas kalpos par apliecinājumu attiecīgā ārpustiesas strīdu risinātāja kompetencei un objektivitātei izskatīt patērētāju un pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju savstarpējos strīdus. Informācija par patērētāju ārpustiesas strīdu risinātājiem tiks publicēta Patērētāju tiesību aizsardzības centra mājaslapā www.ptac.gov.lv.
Detalizēti ar Saeimas pieņemtajiem grozījumiem Patērētāju tiesību aizsardzības likumā un Patērētāju ārpustiesas strīdu risinātāju likumu var iepazīties Saeimas mājaslapā.
Eseja „Jurista Vārda” Domnīcā – brīvas formas, apjomā un tēmā neierobežotas pārdomas, kas vērstas tiesiskas domas un prakses attīstības virzienā.
Tā ir iespēja piedalīties juristavards.lv satura veidošanā, rosinot diskusiju par redzēto, dzirdēto vai domās apcerēto.