9. Jūlijs 2015 13:39
Jaunumi
Patērētāju strīdu risināšanas komisija sāks darbu 2016.gada martā

Šā gada 9.jūlijā spēkā stājas grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā un Patērētāju ārpustiesas strīdu risinātāju likums, kas uzlabo līdz šim Latvijā pastāvējušo patērētāju individuālo strīdu risināšanas sistēmu un rada jaunu patērētāju strīdu risināšanas mehānismu.

Jaunā mehānisma izveide, radot alternatīvu strīdu izskatīšanai tiesā, samazinās izmaksas un paātrināts strīdu izskatīšanu, kā arī veicinās patērētāju ārpustiesas strīdu risināšanas mehānismu izmantošanu (mediāciju, samierināšanu, arbitrāžu, vienošanos u.c.).

Grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā paredz līdz 2016.gada 1.martam pie Patērētāju tiesību aizsardzības centra izveidot jaunu neatkarīgu lēmējinstitūciju – Patērētāju strīdu risināšanas komisiju (turpmāk Komisija), kas izskatīs patērētāja un pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja strīdus.

Jaunā strīdu izskatīšanas kārtība ļaus patērētāju strīdus risināt ātrāk, orientējoši 90 dienās (šobrīd strīdi tiek risināti administratīvā procesa ietvaros, kas var ilgt līdz pat 3 gadiem), kā arī strīdu skatīšanā iesaistīt nozares ekspertus – patērētāju un komersantu nevalstisko organizāciju pārstāvjus, padarot strīdu izskatīšanas procesu ātrāku un mazāk formālu, kas būs vērsts uz pušu vienošanās panākšanu.

Svarīgi atzīmēt, ka Komisija nodrošinās patērētāju strīdu izskatīšanu tajās tirdzniecības vai pakalpojumu sniegšanas jomās, kur nebūs izveidoti citi patērētāju ārpustiesas strīdu risinātāji, vai attiecīgās jomas strīdu risinātāji nepiekritīs strīdu risināt. Piemēram, šobrīd Latvijā finanšu pakalpojumu jomā jau darbojas Latvijas Komercbanku ombuds un Latvijas Apdrošinātāju asociācijas ombuds, tādēļ strīdus, kas  būtu šo institūciju kompetencē, Komisija neskatīs. Vienlaikus, patērētāji arī turpmāk varēs vērsties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, lai saņemtu konsultācijas un palīdzību jebkura strīda risināšanā.

Patērētāju ārpustiesas strīdu risinātāju likuma mērķis ir noteikt vienotas prasības ārpustiesas strīdu risinātājiem, nodrošinot patērētājiem iespēju īstenot un aizsargāt savas likumīgās tiesības, izmantojot neatkarīgu, objektīvu, pārredzamu, efektīvu, ātru un taisnīgu ārpustiesas strīdu risināšanu.

Likumā ietvertas prasības ārpustiesas strīdu risinātājiem, kas vēlas izskatīt patērētāju un pārdevēju vai pakalpojumu sniedzēju savstarpējos strīdus. Likumā noteiktas arī prasības ārpustiesas strīdu risinātāju pieejamībai, kompetencei, neatkarībai, objektivitātei, darbības pārredzamībai, procesa efektivitātei, taisnīgumam un likumīgumam.

Izpildot likumā minētās prasības, konkrētais ārpustiesas strīdu risinātājs tiks iekļauts Patērētāju tiesību aizsardzības centra uzturētajā sarakstā, kas kalpos par apliecinājumu attiecīgā ārpustiesas strīdu risinātāja kompetencei un objektivitātei izskatīt patērētāju un pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju savstarpējos strīdus. Informācija par patērētāju ārpustiesas strīdu risinātājiem tiks publicēta Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) mājaslapā www.ptac.gov.lv.

Komersantus lūdzam sekot līdzi aktuālajai informācijai PTAC mājaslapā, jo, saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 19.1pantu, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja pienākums ir informēt patērētāju par PTAC mājaslapā internetā publicētajā ārpustiesas strīdu risinātāju sarakstā iekļautiem strīdu risinātājiem.

Uzsveram, ka līdz šim spēkā esošā kārtība strīdu risināšanai, kas noteikta ar 2006.gada 1.augusta MK noteikumiem Nr.631 “Kārtība, kādā piesakāms un izskatāms patērētāja prasījums par līguma noteikumiem neatbilstošu preci vai pakalpojumu”, ir saistoša līdz 2016.gada 1.janvārim.  

 
 
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
Lasītākie jaunumi
AKTUĀLI
CITI ŠĪ AUTORA JAUNUMI
Iestāžu un institūciju jaunumi
Kopumā 269 iestādes
komentēt
Pievienot rakstu mapē
Pievienot citātu mapei
Pievienot piezīmi rakstam
Drukāt
ienākt ar
JURISTA VĀRDS
Abonentiem! Ieiet šeit
GOOGLE
DRAUGIEM.LV
reģistrēties
autorizēties