Šogad 1.decembrī Uzņēmumu reģistram (Reģistrs) apritēja 25 gadi.
Tieši pirms 25 gadiem ar Latvijas Republikas Augstākās padomes lēmumu stājās spēkā likums par “Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru”. Atskatoties uz laiku no 1990.gada, kad Reģistrs uzsāka darbu ar 26 notariāta kantoriem visā Latvijā, pašlaik darbojas 9 reģionālās nodaļās kopā ar 174 darbiniekiem. Notiekot dažādām pārmaiņām, Reģistrā ir veiktas vairākas reformas, kas spēja padarīt iestādi par mūsdienīgu, atvērtu un pieejamu sabiedrībai, nodrošinot augstu pakalpojuma pieejamību, pieņemto lēmuma kvalitāti un stabilu tiesību piemērošanas praksi.
Uz šodienu darbojas 13 reģistri, kuros tiek reģistrēti normatīvajos aktos noteiktie tiesību subjekti un juridiskie fakti, kā arī izmaiņas par tiem. Kopumā Reģistrs uztur informāciju vairāk nekā par 360 000 tiesību subjektu, par kuriem iespējams saņemt informāciju klātienē un elektroniski. Mūsdienīga pieeja ļauj iestādei saņemt un sniegt informāciju ne tikai personīgi, bet arī e-vidē. No 2008.gada Reģistrā notiek elektroniskā dokumentu aprite, kas pašlaik sasniedz līdz 100 000 dokumentiem gadā.
Ātra un efektīva dokumentu apstrāde ļauj ne tikai reģistrēt un veikt izmaiņas par tiesību subjektu, bet arī iesniegt ķīlas pieteikumus reģistrācijai, grozījumiem un dzēšanām. Šajā gadā komercķīlu reģistrācijai ir iesūtīti 3500 pieteikumi, neskaitot grozījumus un dzēšanas pieteikumus. Līdz ar to slogs uz klientu apkalpošanu mazinās klātienē, bet jau vairāk darbs notiek elektroniskā saziņā ar klientu, kas ir viena no galvenajām Reģistra prioritātēm – nodrošināt klientiem mūsdienīgus, ērtus un pieejamus pakalpojumus.
Efektīvi un kvalitatīvi darba procesi nav iespējami bez sadarbības partneriem. Iestādes darba uzlabošana un kvalitātes standartu celšana ir nepārtraukts process un panākumi bieži vien ir iespējami pateicoties sadarbībai ar citām valsts iestādēm. Lielākie datu apmaiņas partneri – Valsts Ieņēmuma dienests, Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde, Zemesgrāmata, Valsts adrešu reģistrs, Tiesu Informatīvā sistēma u.c.
Šie un citi statistikas rādītāji pieejami Reģistra tīmekļa vietnē (Protokoli 2015).
Lai spētu attīstīties pareizajā virzienā, ir nepieciešams veidot nākotnes plānus. Reģistrācijas pakalpojumi ir jāuzlabo nepārtraukti, reaģējot gan uz tiesiskās un uzņēmējdarbības vides izmaiņām, gan tehnoloģiju jaunumiem, gan klientu vēlmēm un paradumu maiņu. Taču tuvāko gadu laikā Reģistra dienas kārtībā būs jautājums par informācijas sniegšanas pakalpojumu attīstību, lai reģistros uzkrātā informācija kļūtu pieejamāka sabiedrībai.
Eseja „Jurista Vārda” Domnīcā – brīvas formas, apjomā un tēmā neierobežotas pārdomas, kas vērstas tiesiskas domas un prakses attīstības virzienā.
Tā ir iespēja piedalīties juristavards.lv satura veidošanā, rosinot diskusiju par redzēto, dzirdēto vai domās apcerēto.